Podsumowanie 2018 r. w analityce internetowej i trendy w analizie danych na 2019 r.

/ Analityka
analityka internetowa

Rok 2018 obfitował w wiele wydarzeń z zakresu analityki internetowej. Przede wszystkim Google poczuło oddech konkurencji na swoich plecach i w końcu porządnie zaczęło rozwijać swoje narzędzia analityczne.

Rozwój Google Data Studio i Google Analytics w 2018 r.

Google Data Studio to niewątpliwie narzędzie, które w 2018 roku przeszło sporą metamorfozę. Szereg nowych opcji wraz z poprawkami UX, które cały czas trwają, spowodowało, że można zacząć brać je poważnie pod uwagę przy sporządzaniu profesjonalnych raportów dynamicznych z różnych źródeł.

Samo Google Analytics również zostało poszerzone o kilka nowych funkcji i raportów. Niektóre z nich wciąż oznaczone są jako beta. Przykładowo mocno poszerzona została sekcja raportów dotyczących odbiorców, m.in. o raport z pokrywania się urządzeń czy wartość użytkownika od początku śledzenia. Widać też mocne odejście od metryki sesji na rzecz użytkownika i rozwijanie statystyk wokół niego. Były też kolejne po user id próby zmierzenia tego samego użytkownika posługującego się różnymi urządzeniami i kanałami dotarcia do strony. Również narzędzie Google Tag Manager zostało poszerzone o nowe możliwości związane z tagami czy regułami.

Rok 2018 to niewątpliwie wdrożenie RODO, o czym należy wspomnieć. Sporo zamieszania i szumu – finalnie temat okazał się jednak nie tak trudną sprawą, jak wielu marketerów przypuszczało na początku. Większość firm bezproblemowo poradziła sobie z wdrożeniem RODO. Na pewno kwestia ta spowodowała, że oczy użytkowników zostały zwrócone na kwestie bezpieczeństwa danych. Nie było to też bez znaczenia, jeśli chodzi o przetwarzanie danych przez narzędzia analityczne. Można założyć, że obecnie sporadyczne są przypadki importu danych osobowych do np. Google Analytics, ponieważ każdy wie, z czym negatywnym to się wiąże i że jest to zabronione.

Rok 2019 w analityce internetowej

Rok 2019 to na pewno dalszy rozwój zagadnień związanych z UX strony. Zaangażowany użytkownik to klucz do sukcesu. Nie wystarczy już sama optymalizacja witryny pod wyszukiwarki. Treść musi być napisana z myślą o potrzebach internautów, a serwis intuicyjny w obsłudze dla użytkownika a nie bota indeksującego. Z pomocą przyjdą mocno rozwijające się narzędzia do analizy użyteczności strony. Właścicielom serwisów nie wystarczy już jedynie wiedza na temat ilości ruchu oraz jego źródeł – chcą głębszych analiz dotyczących użytkowników. Kolejny 2019 r. będzie rokiem właśnie takich badań, a rosnący popyt z pewnością spowoduje jeszcze lepszy rozwój już istniejących narzędzi do badania użyteczności stron.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze artykuły na blogu:
Celem nowej aktualizacji z sierpnia 2021 roku jest tworzenie adekwatnych do zawartości tytułów. Czy...
Czym jest link baiting i dlaczego warto korzystać z tej strategii linkowania? Poznaj sposób na...
Czy warto korzystać z tzw. clickbaitów? Jak tworzyć dobre clickbaity, które przyciągną klientów?...
Czy można wypozycjonować stronę w 3 miesiące? Można! Wystarczy czasem bardzo niewiele, aby...
Czy chcesz zwiększyć konwersję w sklepie internetowym, ale nie wiesz, jak zrobić to skutecznie?...