Podsumowanie 2018 r. w analityce internetowej i trendy w analizie danych na 2019 r.

/ Analityka
analityka internetowa

Rok 2018 obfitował w wiele wydarzeń z zakresu analityki internetowej. Przede wszystkim Google poczuło oddech konkurencji na swoich plecach i w końcu porządnie zaczęło rozwijać swoje narzędzia analityczne.

Rozwój Google Data Studio i Google Analytics w 2018 r.

Google Data Studio to niewątpliwie narzędzie, które w 2018 roku przeszło sporą metamorfozę. Szereg nowych opcji wraz z poprawkami UX, które cały czas trwają, spowodowało, że można zacząć brać je poważnie pod uwagę przy sporządzaniu profesjonalnych raportów dynamicznych z różnych źródeł.

Samo Google Analytics również zostało poszerzone o kilka nowych funkcji i raportów. Niektóre z nich wciąż oznaczone są jako beta. Przykładowo mocno poszerzona została sekcja raportów dotyczących odbiorców, m.in. o raport z pokrywania się urządzeń czy wartość użytkownika od początku śledzenia. Widać też mocne odejście od metryki sesji na rzecz użytkownika i rozwijanie statystyk wokół niego. Były też kolejne po user id próby zmierzenia tego samego użytkownika posługującego się różnymi urządzeniami i kanałami dotarcia do strony. Również narzędzie Google Tag Manager zostało poszerzone o nowe możliwości związane z tagami czy regułami.

Rok 2018 to niewątpliwie wdrożenie RODO, o czym należy wspomnieć. Sporo zamieszania i szumu – finalnie temat okazał się jednak nie tak trudną sprawą, jak wielu marketerów przypuszczało na początku. Większość firm bezproblemowo poradziła sobie z wdrożeniem RODO. Na pewno kwestia ta spowodowała, że oczy użytkowników zostały zwrócone na kwestie bezpieczeństwa danych. Nie było to też bez znaczenia, jeśli chodzi o przetwarzanie danych przez narzędzia analityczne. Można założyć, że obecnie sporadyczne są przypadki importu danych osobowych do np. Google Analytics, ponieważ każdy wie, z czym negatywnym to się wiąże i że jest to zabronione.

Rok 2019 w analityce internetowej

Rok 2019 to na pewno dalszy rozwój zagadnień związanych z UX strony. Zaangażowany użytkownik to klucz do sukcesu. Nie wystarczy już sama optymalizacja witryny pod wyszukiwarki. Treść musi być napisana z myślą o potrzebach internautów, a serwis intuicyjny w obsłudze dla użytkownika a nie bota indeksującego. Z pomocą przyjdą mocno rozwijające się narzędzia do analizy użyteczności strony. Właścicielom serwisów nie wystarczy już jedynie wiedza na temat ilości ruchu oraz jego źródeł – chcą głębszych analiz dotyczących użytkowników. Kolejny 2019 r. będzie rokiem właśnie takich badań, a rosnący popyt z pewnością spowoduje jeszcze lepszy rozwój już istniejących narzędzi do badania użyteczności stron.

Google przoduje na rynku wyszukiwarek. Czy Chrome może pochwalić się tak samo wysoką pozycją wśród...
Chcesz zaistnieć na Instagramie? Sprawdź nasze sposoby na zdobycie nowych followersów i...
Poznaj 12 narzędzi do analizy danych, które pomogą Ci poznać użytkowników i poprawić współczynnik...
Czy prowadzenie profili w mediach społecznościowych ma wpływ na pozycjonowanie strony? W jaki...
Podpowiadamy, jak pozycjonować sklep internetowy na systemie Comarch e-Sklep. Skorzystaj z naszych...