Otworzyłeś swój pierwszy sklep internetowy. Przygotowałeś funkcjonalny serwis, pozyskałeś partnerów biznesowych, zainwestowałeś w pozycjonowanie i reklamę w wyszukiwarkach. Czekasz na pierwszych Klientów. Pomyślałeś także o konieczności zbierania danych, dotyczących np. liczby zawartych transakcji? Wnikliwa analiza w konfrontacji np. ze źródłami odwiedzin pozwala optymalizować konwersję, przekładającą się na wzrost przychodów ze sprzedaży. W tym celu należy zainteresować się nakładką e-commerce w usłudze Google Analytics. Jest to bezpłatne rozwiązanie.
Analytics e-commerce i jego możliwości
Korzystając z Google Analytics mamy możliwość ustalenia grup celów, które będą śledzone i raportowane. Możemy np. rejestrować zapytania przesłane przez formularz kontaktowy lub liczbę pobranych e-katalogów z ofertą sprzedawanych produktów. Moduł e-commerce jest dedykowany do zbierania i agregacji danych dotyczących zawieranych transakcji zakupowych. Za jego pomocą możliwe staje się określenie przeciętnej wartości zamówienia, stworzenie listy najbardziej dochodowych produktów lub obserwowanie zmian współczynnika konwersji – i to wszystko w obrębie konta Google Analytcs.
Analytics e-commerce może być wykorzystywany do pomiaru praktycznie każdej czynności, której wykonania oczekujemy od użytkowników. Z kolei zaimplementowanie podstawowego kodu śledzenia GA pozwala zdefiniować cele związane z monitorowaniem zakupów dokonywanych przez Klientów. Pojawia się pytanie: dlaczego powinniśmy wdrożyć moduł e-commerce, skoro te same funkcje można realizować bez jego implementacji? Przyjrzyjmy się, czym przede wszystkim różni się śledzenie e-commerce od śledzenia celów.
Załóżmy, że zależy nam na liczbie zawartych transakcji. Definiujemy taki cel w panelu Google Analytics, nie korzystając z modułu e-commerce. Użytkownik wszedł na nasz serwis i dokonał zakupu. A następnie przypomniał sobie, że chciałby zamówić kolejną rzecz i ponownie złożył zamówienie. Zawarte zostały dwie transakcje – mimo to Google Analytics powiększy nasze statystyki celów o 1. Dlaczego? W ramach danej sesji może zostać zarejestrowana tylko jedna realizacja celu, a każda następna nie zostanie uwzględniona przez GA.
I tutaj przydaje się moduł e-commerce. Jeśli poprawnie go skonfigurujemy, za każdym razem, kiedy dojdzie do realizacji zdefiniowanego celu, zostanie on zarejestrowany i pojawi się w naszych statystykach. Dodatkowo śledzenie e-commerce dostarcza wielu, dodatkowych informacji, których nie pozyskamy w przypadku podstawowego śledzenia celów.
Jak wdrożyć Google Analytics e-commerce?
Korzystając z poniższej instrukcji, nie powinieneś mieć większych problemów z wdrożeniem modułu e-commerce dla swojego serwisu.
1. Sprawdź, czy masz poprawnie zaimplementowany podstawowy kod Google Analytics
Zanim przystąpisz do wdrażania modułu e-commerce, upewnij się, że podstawowy kod GA został poprawnie wprowadzony na wszystkich podstronach twojego serwisu.
2. Aktywuj funkcję e-commerce w raportach
Wejdź w zakładkę Administracja w panelu GA. Wybierz określone konto, usługę oraz widok, dla którego zamierzasz wdrożyć moduł e-commerce. Następnie w kolumnie Widok kliknij w Ustawienia e-commerce.
Na ekranie powinny pojawić się opcje konfiguracyjne. Przełącz ikonę odpowiedzialną za włączanie e-commerce. Następnie kliknij Dalsze kroki oraz Prześlij. Raporty zostały aktywowane.
3. Wprowadź kod śledzenia e-commerce w swojej witrynie
Najpierw zdecyduj się, w którym miejscu zaimplementujesz dodatkowy fragment kodu. Najczęściej wprowadza się go na podstronie odpowiedzialnej za finalizację zamówienia, zawierającej podziękowanie za dokonanie zakupów.
Kod śledzenia ma następującą formę:
Powyższy kod należy wprowadzić pod podstawowym kodem Google Analytics. Funkcja addTransaction pozwala na przesyłanie danych dotyczących zamówień, natomiast addItem umożliwia przypisanie zakupionych produktów do danej transakcji. Z tego względu dla każdej, sprzedawanej przez nas rzeczy musimy wprowadzić osobny fragment kodu.
Nie wszystkie pola w kodzie śledzenia muszą być uzupełnione. Możemy np. pominąć informacje dotyczące waluty czy stawki podatku. Nie powinno się jednak usuwać linii kodu z wartościami, których nie zamierzamy wprowadzić. Pomijamy dany element poprzez oznaczenie go jako pole puste „”.
W przypadku wątpliwości dotyczących wdrożenia modułu e-commerce warto skorzystać z instrukcji Google dla Webmasterów.
Analytics e-commerce – jakie serwisy powinny go wdrożyć?
Modułem e-commerce powinni zainteresować się przede wszystkim właściciele internetowych sklepów. Implementacja kodu śledzącego e-commerce pozwoli na prowadzenie dokładnej analizy dotyczącej przychodów ze sprzedaży. Wnikliwy obserwator będzie w stanie zauważyć pojawiające się trendy zakupowe i wykorzystać je w celu optymalizacji współczynnika konwersji. W jaki sposób? Można promować popularny towar lub zainwestować w reklamę asortymentu, który sprzedaje się najgorzej. Organizowanie okresowych obniżek cen dla poszczególnych produktów z pewnością będzie stymulować ich sprzedaż.
Z kolei właściciele serwisów, którzy nie prowadzą działalności związanej z e-handlem, nie powinni zaprzątać sobie głowy modułem e-commerce. Śledzenie ruchu na stronie, rejestrowanie liczby pobranych pdf’ów czy zapytań wysłanych za pośrednictwem formularza kontaktowego może być realizowane za pomocą ustalenia celów w opcjach głównych panelu Google Analytics.