E-commerce Analytics – moduł sprzedażowy - Blog Artefakt

Moduł e-commerce w Google Analytics – idealne narzędzie do optymalizacji konwersji

/ Analityka
Analiza raportu

Otworzyłeś swój pierwszy sklep internetowy. Przygotowałeś funkcjonalny serwis, pozyskałeś partnerów biznesowych, zainwestowałeś w pozycjonowanie i reklamę w wyszukiwarkach. Czekasz na pierwszych Klientów. Pomyślałeś także o konieczności zbierania danych, dotyczących np. liczby zawartych transakcji? Wnikliwa analiza w konfrontacji np. ze źródłami odwiedzin pozwala optymalizować konwersję, przekładającą się na wzrost przychodów ze sprzedaży. W tym celu należy zainteresować się nakładką e-commerce w usłudze Google Analytics. Jest to bezpłatne rozwiązanie.

Analytics e-commerce i jego możliwości

Korzystając z Google Analytics mamy możliwość ustalenia grup celów, które będą śledzone i raportowane. Możemy np. rejestrować zapytania przesłane przez formularz kontaktowy lub liczbę pobranych e-katalogów z ofertą sprzedawanych produktów. Moduł e-commerce jest dedykowany do zbierania i agregacji danych dotyczących zawieranych transakcji zakupowych. Za jego pomocą możliwe staje się określenie przeciętnej wartości zamówienia, stworzenie listy najbardziej dochodowych produktów lub obserwowanie zmian współczynnika konwersji – i to wszystko w obrębie konta Google Analytcs.

Moduł e-commerce

 

Analytics e-commerce może być wykorzystywany do pomiaru praktycznie każdej czynności, której wykonania oczekujemy od użytkowników. Z kolei zaimplementowanie podstawowego kodu śledzenia GA pozwala zdefiniować cele związane z monitorowaniem zakupów dokonywanych przez Klientów. Pojawia się pytanie: dlaczego powinniśmy wdrożyć moduł e-commerce, skoro te same funkcje można realizować bez jego implementacji? Przyjrzyjmy się, czym przede wszystkim różni się śledzenie e-commerce od śledzenia celów.

Załóżmy, że zależy nam na liczbie zawartych transakcji. Definiujemy taki cel w panelu Google Analytics, nie korzystając z modułu e-commerce. Użytkownik wszedł na nasz serwis i dokonał zakupu. A następnie przypomniał sobie, że chciałby zamówić kolejną rzecz i ponownie złożył zamówienie. Zawarte zostały dwie transakcje – mimo to Google Analytics powiększy nasze statystyki celów o 1. Dlaczego? W ramach danej sesji może zostać zarejestrowana tylko jedna realizacja celu, a każda następna nie zostanie uwzględniona przez GA.

I tutaj przydaje się moduł e-commerce. Jeśli poprawnie go skonfigurujemy, za każdym razem, kiedy dojdzie do realizacji zdefiniowanego celu, zostanie on zarejestrowany i pojawi się w naszych statystykach. Dodatkowo śledzenie e-commerce dostarcza wielu, dodatkowych informacji, których nie pozyskamy w przypadku podstawowego śledzenia celów.

 

Jak wdrożyć Google Analytics e-commerce?

Korzystając z poniższej instrukcji, nie powinieneś mieć większych problemów z wdrożeniem modułu e-commerce dla swojego serwisu.

 

1. Sprawdź, czy masz poprawnie zaimplementowany podstawowy kod Google Analytics

Zanim przystąpisz do wdrażania modułu e-commerce, upewnij się, że podstawowy kod GA został poprawnie wprowadzony na wszystkich podstronach twojego serwisu.

2. Aktywuj funkcję e-commerce w raportach

Wejdź w zakładkę Administracja w panelu GA. Wybierz określone konto, usługę oraz widok, dla którego zamierzasz wdrożyć moduł e-commerce. Następnie w kolumnie Widok kliknij w Ustawienia e-commerce.

Aktywacja e-commerce

Na ekranie powinny pojawić się opcje konfiguracyjne. Przełącz ikonę odpowiedzialną za włączanie e-commerce. Następnie kliknij Dalsze kroki oraz Prześlij. Raporty zostały aktywowane.

Konfiguracja e-commerce

 

3. Wprowadź kod śledzenia e-commerce w swojej witrynie

Najpierw zdecyduj się, w którym miejscu zaimplementujesz dodatkowy fragment kodu. Najczęściej wprowadza się go na podstronie odpowiedzialnej za finalizację zamówienia, zawierającej podziękowanie za dokonanie zakupów.

Kod śledzenia ma następującą formę:

Kod śledzenia e-commerce

 

Powyższy kod należy wprowadzić pod podstawowym kodem Google Analytics. Funkcja addTransaction pozwala na przesyłanie danych dotyczących zamówień, natomiast addItem umożliwia przypisanie zakupionych produktów do danej transakcji. Z tego względu dla każdej, sprzedawanej przez nas rzeczy musimy wprowadzić osobny fragment kodu.

Nie wszystkie pola w kodzie śledzenia muszą być uzupełnione. Możemy np. pominąć informacje dotyczące waluty czy stawki podatku. Nie powinno się jednak usuwać linii kodu z wartościami, których nie zamierzamy wprowadzić. Pomijamy dany element poprzez oznaczenie go jako pole puste „”.

W przypadku wątpliwości dotyczących wdrożenia modułu e-commerce warto skorzystać z instrukcji Google dla Webmasterów.

Analytics e-commerce – jakie serwisy powinny go wdrożyć?

Modułem e-commerce powinni zainteresować się przede wszystkim właściciele internetowych sklepów. Implementacja kodu śledzącego e-commerce pozwoli na prowadzenie dokładnej analizy dotyczącej przychodów ze sprzedaży. Wnikliwy obserwator będzie w stanie zauważyć pojawiające się trendy zakupowe i wykorzystać je w celu optymalizacji współczynnika konwersji. W jaki sposób? Można promować popularny towar lub zainwestować w reklamę asortymentu, który sprzedaje się najgorzej. Organizowanie okresowych obniżek cen dla poszczególnych produktów z pewnością będzie stymulować ich sprzedaż.

Z kolei właściciele serwisów, którzy nie prowadzą działalności związanej z e-handlem, nie powinni zaprzątać sobie głowy modułem e-commerce. Śledzenie ruchu na stronie, rejestrowanie liczby pobranych pdf’ów czy zapytań wysłanych za pośrednictwem formularza kontaktowego może być realizowane za pomocą ustalenia celów w opcjach głównych panelu Google Analytics.

 

Poszukujesz sposobów, by poprawić sprzedaż w sklepie online? Zaufaj zespołowi profesjonalistów!
Również na naszym blogu
Zastanawiasz się, jak przeanalizować swoją konkurencję? Przeprowadź szybką, pięcioetapową analizę...
Google Trends to aplikacja pozwalająca śledzić zainteresowania użytkowników. Jak możesz ją...
Czy podglądasz działania swojej konkurencji? Jeśli nie nadrób zaległości i przeprowadź benchmarking...
Sprawdź naszą e-marketingową checklistę dla działalności usługowej. Zobacz, czy wykorzystujesz cały...
Zastanawiasz się, jak zachęcić użytkowników do wystawiania opinii i rekomendacji na Twojej stronie...