Google Analytics w content marketingu – popraw skuteczność strategii marketingu treści

| czas czytania: 5 min | Analityka
content marketing seo

Google Analytics zbiera dane o zachowaniach użytkowników na naszej stronie internetowej. Najczęściej z aplikacji korzystają właściciele dużych serwisów i sklepów internetowych, którzy za pomocą analizy ruchu na stronie chcą usprawnić działanie witryny oraz zoptymalizować współczynnik konwersji. Po narzędzie powinni także sięgnąć content marketerzy oraz osoby odpowiedzialne za realizację strategii marketingu treści. Dzięki Google Analytics mogą poznać, które teksty skutecznie realizują założenia planu contentowego, znaleźć inspiracje na kolejne artykuły, poznać odbiorców bloga firmowego i wiele więcej!

Przygotowanie Google Analytics do analizy działań content marketingowych

Przed rozpoczęciem analizy danych dotyczących działań content marketingowych należy odpowiednio oprogramować Google Analytics, by poznać zachowania użytkowników czytających treści blogowe. W tym celu najlepiej ustawić nowy widok prezentujący informacje o ruchu na blogu.

  1. Wejdź w zakładkę Administracja –> Utwórz nowy widok danych.
utworz nowy widok
  1. Wpisz nazwę widoku i wybierz strefę czasową. Zapisz dane. Widok został utworzony.
  2. Na górze zobaczysz nazwę swojego nowego widoku. Ustaw filtr, by zbierać dane o ruchu np. z bloga lub sekcji newsów, klikając w sekcję Filtry w ustawieniach widoku.
  3. Stwórz nazwę filtra, np. Blog. W typie filtra Predefiniowany uzupełnij poszczególne pola:
  • Wybierz rodzaj filtra – ustaw Uwzględnij tylko,
  • Wybierz źródło lub miejsce docelowe – Ruch do podkatalogów,
  • Wybierz wyrażenie – zawiera.

Pojawi się nowe pole do wpisania nazwy podkatalogu, dla którego chcemy zbierać dane. Wpisz adres, pod którym znajduje się Twój blog np. /blog/.

ustawianie filtra GA
  1. Zanim zapiszesz filtr, za pomocą opcji Zweryfikuj wybrany filtr możesz sprawdzić, czy poprawnie ustawiłeś wszystkie pola, by uzyskać dane o ruchu na blogu.
  2. Kliknij Zapisz, by zachować ustawienia.

Twój nowy widok jest gotowy do analizy strategii content marketingowej. Pamiętaj, aby za każdym razem po zalogowaniu do Google Analytics sprawdzić, czy pracujesz na swoim widoku. Jeśli w aplikacji działa kilku użytkowników logujących się za pomocą tego samego konta, mogą zostać zapamiętane usługi i widoki, z których ostatnio korzystano.

Poznaj swojego czytelnika

Z pewnością tworzysz treści skierowane do określonej grupy docelowej, ale czy do niej docierasz? Odpowiedź znajdziesz w sekcji Użytkownicy. W poszczególnych raportach zobaczysz informacje m.in. o:

  • Wieku, płci, lokalizacji użytkowników,
  • Ich zainteresowaniach,
  • Przeglądarce i systemie operacyjnym, z którego korzystają.

Dowiesz się także, czy Twój blog przyciąga więcej nowych niż powracających internautów. Taka informacja jest istotna, bo z jednej strony dobrze zwiększać zasięg i docierać do nowych osób, ale z drugiej strony warto posiadać stałe grono czytelników, szczerze zainteresowanych tym, co dzieje się na Twojej stronie internetowej.

dane demograficzne użytkownikow GA

Jak wykorzystać dane z raportu Użytkownicy?

Dane z raportów w sekcji użytkownicy pomogą Ci przygotowywać treści dopasowane do Twoich odbiorów. Jeśli czytelnikami są kobiety, postaw na emocjonalny przekaz oraz prezentowanie korzyści zamiast danych technicznych. A jeśli to mężczyźni odwiedzają Twój blog, skoncentruj się na bardziej rzeczowej treści. Może się zdarzyć i tak, że odwiedzający Cię internauci nie wpisują się w profil grupy docelowej, do której chcesz dotrzeć. Wtedy musisz zastanowić się, jak zmienić teksty i strategię contentową, aby pozyskiwać właściwe osoby.

Sprawdź źródła ruchu

Content Managerowie często zakładają, że działania content marketingowe są skuteczne, jeśli przyciągają użytkowników z organicznych wyników wyszukiwania. W raporcie Pozyskiwanie zweryfikujesz, czy udaje Ci się pozyskiwać internautów z wyszukiwarki. A jeśli np. w danym miesiącu prowadziłeś aktywnie działania w social media mające na celu wypromowania bloga firmowego, w tej sekcji także dowiesz się, czy osiągnąłeś sukces.

źródła wejść na bloga

Prześledź wędrówkę użytkownika po blogu

Z pewnością chciałbyś, aby internauta spędzał jak najwięcej czasu na Twojej stronie i dokonał konwersji. W tym celu umieszczasz linki wewnętrzne, banery lub widgety odsyłające do innych treści blogowych, oferty lub formularza kontaktowego. Co jakiś czas sprawdź, czy za pomocą realizowanych działań contentowych skutecznie oprowadzasz użytkownika po serwisie. Otwórz raport Zmiany w zachowaniu, który znajdziesz w sekcji Zachowanie.

zmiany w zachowaniu

Na kolorowym grafie zobaczysz ścieżki użytkowników. Prześledź najczęstsze połączenia i zastanów się, czy właśnie w taki sposób internauci powinni przemieszczać się po Twojej stronie. Z łatwością wykryjesz miejsca problemowe, czyli teksty, które nie prowadzą czytelników zgodnie z Twoimi oczekiwaniami. Być może zaobserwujesz także połączenia, które warto wykorzystać w kolejnych działaniach contentowych.

Dowiedz się, czego poszukuje u Ciebie internauta

Wewnętrzna wyszukiwarka to funkcjonalność ułatwiająca użytkownikom docieranie do określonych treści. Zamiast przeszukiwać wszystkie kategorie pod kątem interesującego tematu, łatwiej wpisać określoną frazę i poczekać na wyniki, które zwróci strona internetowa. Google Analytics pozwala śledzić wyrażenia wpisywane przez internautów w wewnętrznej wyszukiwarce.

Raport Wyszukiwanie w witrynie w sekcji Zachowanie pozwoli Ci:

  • Zidentyfikować tematy i zagadnienia, które interesują Twoich czytelników,
  • Znaleźć pomysły do opracowania nowych treści na bloga,
  • Zwiększyć widoczność wpisów wyszukiwanych przez użytkowników,
  • Poprawić nawigację, nazwę kategorii, sposób poruszania się w serwisie,
  • Udoskonalić sposób działania wewnętrznej wyszukiwarki.

Weryfikuj skuteczność content marketingu, analizując konwersje

Google Analytics przede wszystkim powie Ci, czy realizujesz cele strategii content marketingowej, a inwestycja w prowadzenie bloga firmowego przynosi realne korzyści. W tym celu zastanów się, co stanowi dla Ciebie konwersję. Może nią być:

  • Wypełnienie formularza kontaktowego,
  • Spędzenie na stronie min. 10 min. przez użytkownika,
  • Pobranie e-booka,
  • Zapoznanie się z podstronami ofertowymi,
  • Dokonanie zakupu w sklepie internetowym.

Następnie oprogramuj cele i zdarzenia, a za pomocą raportu Konwersje będziesz mógł badać skuteczność podejmowanych działań z zakresu marketingu treści. Np. w Odwrotna ścieżka do celu przejrzysz dane o artykułach prowadzących do konwersji.

Przygotuj cykliczne raporty e-mail

Analizowanie danych o ruchu na blogu najlepiej przeprowadzać regularnie, np. co miesiąc, co dwa lub co kwartał. Aby ułatwić sobie pracę i nie musieć za każdym razem wyklikiwać interesujących informacji, można raz skonfigurować zestawienia, a następnie zaplanować cykliczną wysyłkę raportów na naszą skrzynkę mailową. Dzięki temu sam Google Analytics przypomni nam, że nadszedł już czas na kolejną weryfikację skuteczności strategii content marketingowej.

Audyt contentu to sposób na dobre treści!

Google Analytics może służyć zarówno do zaawansowanej analizy danych o ruchu na stronie, jak i pomóc w realizacji strategii marketingu treści. Warto co jakiś czas wziąć pod lupę podstawowe statystyki: liczbę odsłon i sesji, współczynnik odrzuceń, czas spędzony na stronie, by zidentyfikować najlepsze tematy cieszące się największą popularnością. Mniej angażujące treści warto zmienić, usunąć lub połączyć z innymi, by w ten sposób poprawić efektywność content marketingu.