Eksperymenty Google, testowanie odmian stron, testy usability - Blog Artefakt

Eksperymenty Google

10.06.2015 / Analityka
google search console

Strona, na której użytkownik dokonuje konwersji, jest bardzo istotnym, o ile nie najważniejszym, elementem w procesie do niej prowadzącym. Bardzo często jest ona wykorzystywana jako strona docelowa (landing page), np. w kampaniach AdWords. Dzięki temu użytkownik wchodzący np. z sekcji linków sponsorowanych, trafia na stronę, na której może już dokonać konwersji.

Przykład Landing Page

Rysunek 1: Przykładowa strona docelowa

Konwersja może tu być rozumiana bardzo różnie: jako wypełnienie formularza kontaktowego, ściągnięcie pliku pdf, złożenie zamówienia, czy skopiowane numeru telefonu do schowka. Są jednak pewne schematy w konstrukcji stron docelowych, których optymalizacja pozwala zwiększyć współczynnik konwersji w sposób znaczący. Bo skąd na przykład wiemy, czy lepszym kolorem koszyka jest barwa czerwona czy niebieska, albo które pola w formularzu kontaktowym powinny być obowiązkowe, a które nie? Na te i inne pytania pozwoli nam odpowiedzieć usługa Google Eksperymenty.

Usługa Google Eksperymenty jest bezpłatnym narzędziem dostępnym po założeniu konta Analytics dla serwisu. Najprościej mówiąc pozwala ona przetestować do 10 odmian tej samej strony, które będą różniły się między sobą. W ten sposób system będzie losowo wyświetlał użytkownikom różne odmiany witryny. Kiedy zbierze się odpowiednia ilość danych, eksperyment ulegnie zakończeniu a my poznamy jego wyniki. Oczywiście może się też zdarzyć, że zwycięzca nie zostanie wyłoniony, wtedy testy należy powtórzyć lub subiektywnie wybrać jedną konkretną stronę, która wygenerowała odpowiednio dużą liczbę konwersji.

Jak i co testować?

Przede wszystkim preferowane jest testowanie stron o dużym zasięgu. Im więcej strona generuje odwiedzin, tym wynik eksperymentu będzie bardziej miarodajny i szybszy.

Można testować wiele zmiennych, przy czym ważne jest, aby trzymać się zasady „testuj tylko kilka elementów”. Zbyt różniące się od siebie wersje stron testowanych mogą zaburzyć wyniki eksperymentu. Najczęściej testowane są: nagłówki, śródtytuły, hasła i slogany nawołujące do działania, obrazy, treści, układ strony, kolory i położenie przycisków nawołujących do konkretnej akcji. (Rys 2)

Eksperymentowanie a wpływ na aspekt SEO serwisu

eksperymenty google - wersje testowanych odmian

Rysunek 2: Przykładowe odmiany testowanych stron

Podczas eksperymentowania konieczne jest przygotowanie różnych odmian tej samej podstrony, często z tym samym tekstem, pod wieloma adresami url. W ten sposób po zaindeksowaniu takich podstron, pogłębiamy zjawisko duplikacji treści, co pośrednio wpływa na ranking pozycji fraz w SERP. Z tego względu należy bezwzględnie zabezpieczyć serwis przed duplikacją treści. Niestety testowanych stron nie można zablokować do indeksacji, ponieważ nie pozwoli nam to na przeprowadzenie eksperymentu. Dlatego rekomendowanym rozwiązaniem jest stosowanie znaczników canonical (https://www.artefakt.pl/blog/seo/jak-stosowac-tag-canonical), które na każdej podstronie z odmianą będą wskazywały kanoniczny adres url strony oryginalnej. W ten sposób nie pogłębimy duplikacji treści. Po zakończeniu eksperymentu dobrze jest dodatkowo wykonać przekierowania 301 wyłączanych odmian na wersję oryginalną.

Wyniki eksperymentu

wyniki eksperymentu google

Rysunek 3: Raport porównawczy wyników eksperymentu w Google Analytics

Interpretacja wyników eksperymentu często pozwala na odpowiedź, która wersja testowanej strony okazała się najlepsza pod kątem badanej konwersji. Po zakończeniu testów w Google Analytics przedstawiony zostanie raport porównawczy, zestawiający poszczególne wyniki testowanych odmian stron. (Rys 3) Dzięki temu dowiemy się między innymi: jak często odwiedzane były poszczególne strony, jakie wyniki osiągnęły jeśli chodzi o konwersję i czy system wyłonił zwycięzcę(ów). Po zakończeniu eksperymentu użytkownikom można wyświetlać tylko stronę oryginalną, jednak jeśli któraś z odmian okazała się skuteczniejsza, można nią zastąpić oryginał. Najlepiej jest zrobić to zamieszczając zawartość zwycięskiej strony pod oryginalnym adresem url, natomiast pozostałe adresy url, które były testowane należy przekierować na adres oryginalny.
Przy czym, jeżeli myślimy o wznowieniu testów dla tej strony w ciągu kilku najbliższych tygodni, możemy zastosować przekierowanie tymczasowe typu 302 – w innym wypadku rekomendowane jest użycie przekierowania stałego typu 301. Kiedy to zrobimy, należy pamiętać o ustawieniu przekierowań 301 na pozostałych stronach serwisu.

Garść technicznych rzeczy

  1. Eksperymenty są dostępne na koncie Google Analytics w sekcji Zachowanie w raportach standardowych

  2. Jeden eksperyment pozwala testować do 10 różnych odmian tej samej strony

  3. Aby skorzystać z Eksperymentów należy przygotować odmiany stron, skonfigurować usługę w kreatorze oraz dodać skrypt eksperymentu do kodu źródłowego testowanych stron.

  4. Eksperymenty można również wykorzystać przy aplikacjach mobilnych, z tym że wtedy należy skorzystać z Google Tag Manager lub interfejsu API Eksperymentów

  5. Kodu eksperymentu nie da się jeszcze wkleić poprawnie poprzez Google Tag Manager.

Przydatne linki:

https://support.google.com/analytics/topic/1745146?hl=pl&ref_topic=1120718

https://support.google.com/webmasters/answer/139066?hl=pl

http://www.conversion.pl/blog/eksperymenty-google-analytics-content-experiments/

Również na naszym blogu
Najnowsze wpisy
Przekierowanie 301, 302 i tag rel canonical pomagają w kierowaniu użytkowników i robotów...
Lokalni przewodnicy to program, który dzięki zaangażowaniu i aktywności użytkowników ma przyczynić...
Jakich jest 7 grzechów głównych serwisów? Poznajcie najczęstsze błędy stron internetowych...
Reklamodawcy mają dostęp do nowego panelu AdWords. W nowym narzędziu pojawiły się nowe funkcje,...
Mapy ciepła to sposób obrazowania zachowania użytkowników na stronie internetowej. Dzięki nim można...