Dlaczego warto zainwestować w analitykę internetową? 10 powodów

| czas czytania: 5 min | Analityka
analiza danych powody inwestowania

Analityka internetowa to jedna z ważnych gałęzi marketingu internetowego, pozwalająca poprawiać użyteczność i funkcjonalność strony oraz zakres oferty na podstawie danych o zachowaniu użytkowników. Wciąż niewielu internetowych przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z potencjału analizowania statystyk serwisu, nie znajdując miejsca w budżecie na takie działania. Warto jednak zastanowić się nad zainwestowaniem we współpracę z doświadczonym analitykiem z 10 poniższych powodów, by nie pozostawać w tle za konkurencją.

Zbieranie danych nic nie kosztuje

To prawda, gdy korzystamy z darmowych narzędzi analitycznych jak Google Analytics. Wystarczy zainstalować kod śledzenia na stronie, zaakceptować politykę prywatności i informacje o zachowaniach użytkowników zgromadzą się w panelu. Dane o ruchu będą przechowywane przez cały czas, więc jeżeli teraz nie masz środków lub zasobów na ich analizowanie, wrócisz do statystyk w dogodnym dla Ciebie momencie.

Poprawa współczynnika konwersji = wzrost przychodów

Jednym z celów analityki internetowej jest poprawa współczynnika konwersji, objawiająca się np. we wzroście zakupów, pobraniu e-booka, zapisu na newsletter, wysłaniu formularza kontaktowego. Przeglądając sposób poruszania się użytkowników na stronie, można wykryć miejsca problemowe, usprawnić je i tym samym zachęcić klientów do dokonywania interakcji, na których nam zależy. To z kolei pozwala na uzyskiwanie wzrostu przychodów. Doświadczeni analitycy, patrząc na poszczególne wskaźniki, wiedzą, jak je zoptymalizować stronę, aby internetowy przedsiębiorca poprawił efektywność prowadzonej działalności.

Poznanie profilu klienta

Czasami wydaje się nam, że znamy swoich klientów, wiemy, co ich interesuje, jakimi czynnikami się kierują, podejmując decyzje zakupowe. Nierzadko popadamy w klątwę wiedzy, nie zauważając prawdziwych potrzeb i oczekiwań konsumentów. Dlatego warto przyjrzeć się twardym danym, które wskażą np. cechy demograficzne internautów lub urządzenia wykorzystywane do przeglądania naszej strony. Takie informacje pozwalają na dostosowanie funkcjonalności serwisu, poprawę oferty albo sposobu jej komunikowania.

Konkurencja inwestuje w analitykę internetową

Jeśli chcemy się rozwijać, nie możemy pozostawać w tyle – musimy podpatrywać, co robi nasza konkurencja, wzorować się na dobrych praktykach i poszukiwać innowacyjnych rozwiązań. A to oznacza inwestowanie w analitykę webową. 69% menedżerów biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez Forrester Consulting na zlecenie Oracle zadeklarowało, że w ciągu najbliższych 2 lat będzie zwiększać nakłady na analizę danych. Skoro najwięksi decydują się na ten krok, to my również powinniśmy to rozważyć.

analiza danych

Źródło: Raport Oracle: Getting Customer Data Management Right. How Firms Leverage Customer Data To Deliver Better Customer Experiences And Win, listopad 2019

Dla zarządzających poprawa wykorzystania analityki internetowej w działaniach marketingowych to jeden z głównych priorytetów do zrealizowania w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

inwestowanie w analitykę

Źródło: Raport Oracle: Getting Customer Data Management Right. How Firms Leverage Customer Data To Deliver Better Customer Experiences And Win, listopad 2019

Ocena efektywności i skuteczności podejmowanych działań

Wielu przedsiębiorców często zastanawia się, jak oceniać skuteczność pozycjonowania, działań content marketingowych czy social media. I tutaj przydają się narzędzia analityczne, które wskażą wzrosty lub spadki ruchu na stronie, liczbę nowych użytkowników czy czas spędzony na stronie. Analiza takich wskaźników pozwala w ewaluację efektywności promocji online, a także podjęcia decyzji o przesunięciu środków z budżetu na inne, bardziej opłacalne metody docierania do klientów.

Reagowanie na zmiany w czasie rzeczywistym

Narzędzia analityczne pokazują dane o ruchu na stronie niemal w czasie rzeczywistym. Np. Google Analytics pełne statystyki prezentuje z opóźnieniem 1-dniowym, ale mamy też możliwość podejrzenia aktywności użytkowników do 30 min wstecz. To daje możliwość szybkiego reagowania na nagły wzrost ruchu lub jego spadek, a także szybką ocenę prowadzonych akcji wyprzedażowych, dodania nowego asortymentu lub usunięcia niektórych produktów z oferty.

Poprawa użyteczności serwisu

Dzięki analizie danych poznajemy wąskie gardła na stronie, czyli te miejsca, w których użytkownicy się gubią, nie podejmują interakcji, na jakich nam zależy, nie dokonują konwersji lub wychodzą z naszego serwisu. Bardzo pomocnymi narzędziami są tutaj mapy ciepła oraz nagrania zachowań internautów, pokazujące sposób poruszania się klientów po naszej witrynie.

analiza danych inwestycje

Źródło: Raport Oracle: Getting Customer Data Management Right. How Firms Leverage Customer Data To Deliver Better Customer Experiences And Win, listopad 2019

Warto zwrócić uwagę, że zarządzający wśród najważniejszych celów analizy danych wskazują właśnie kwestie związane z poprawą doświadczeń użytkowników, spersonalizowanie oferty, podniesienie poziomu satysfakcji z zakupów i korzystania ze strony internetowej.

Możliwość zweryfikowania swoich pomysłów biznesowych w praktyce

Czasem wydaje się nam, że nasz genialny pomysł na poprawę funkcjonalności strony pomoże odnieść spektakularny sukces, zwiększyć wielokrotnie współczynnik konwersji, zachęcić użytkowników do wypełniania formularza kontaktowego. Nie zawsze jednak to, co z naszego punktu widzenia jest skuteczne, działa na naszych klientów. I tutaj przydają się np. testy A/B pozwalające na zweryfikowanie, czy wymyślone przez nas funkcjonalności sprawdzą się w praktyce.

Doskonalenie oferty sprzedażowej

Wiesz, jakie produkty cieszą się największą popularnością? Które towary sprzedają się najlepiej z topowym asortymentem? Co najbardziej interesuje Twoich klientów? Sprzedając w internecie za pośrednictwem różnych kanałów, nie trzeba prowadzić dokładnych statystyk, aby poznać zestawienia sprzedaży ze strony internetowej. A gdy już dowiesz się, co najchętniej wkładają do koszyka Twoi konsumenci, będziesz mógł rozwijać swoją ofertę w tym kierunku.

Dane przychodowe w jednym miejscu

Analityka internetowa da Ci także informacje dotyczące przychodów osiąganych za pośrednictwem strony www. Np. za pomocą Google Analytics i modułu e-commerce można gromadzić dane o wartości sprzedaży, analizować je, porównując np. rok do roku, okres do okresu. Dzięki temu nie musimy prowadzić osobnych statystyk, ewidencjonując kolejno realizowane zamówienia.

Analityka internetowa pomaga poprawić jakość prowadzonego biznesu

Zalet analityki internetowej można wymieniać wiele. Kluczem do sukcesu w tej dziedzinie nie są narzędzia agregujące dane, tylko umiejętność wyciągania trafnych wniosków z dostępnych zestawień oraz statystyk. Inwestycja w doświadczonego analityka będzie ważniejsza niż zakup aplikacji tworzącej skomplikowane raporty.

Ostatnie artykuły