Analityka internetowa to jedna z ważnych gałęzi marketingu internetowego, pozwalająca poprawiać użyteczność i funkcjonalność strony oraz zakres oferty na podstawie danych o zachowaniu użytkowników. Wciąż niewielu internetowych przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z potencjału analizowania statystyk serwisu, nie znajdując miejsca w budżecie na takie działania. Warto jednak zastanowić się nad zainwestowaniem we współpracę z doświadczonym analitykiem z 10 poniższych powodów, by nie pozostawać w tle za konkurencją.
Zbieranie danych nic nie kosztuje
To prawda, gdy korzystamy z darmowych narzędzi analitycznych jak Google Analytics. Wystarczy zainstalować kod śledzenia na stronie, zaakceptować politykę prywatności i informacje o zachowaniach użytkowników zgromadzą się w panelu. Dane o ruchu będą przechowywane przez cały czas, więc jeżeli teraz nie masz środków lub zasobów na ich analizowanie, wrócisz do statystyk w dogodnym dla Ciebie momencie.
Poprawa współczynnika konwersji = wzrost przychodów
Jednym z celów analityki internetowej jest poprawa współczynnika konwersji, objawiająca się np. we wzroście zakupów, pobraniu e-booka, zapisu na newsletter, wysłaniu formularza kontaktowego. Przeglądając sposób poruszania się użytkowników na stronie, można wykryć miejsca problemowe, usprawnić je i tym samym zachęcić klientów do dokonywania interakcji, na których nam zależy. To z kolei pozwala na uzyskiwanie wzrostu przychodów. Doświadczeni analitycy, patrząc na poszczególne wskaźniki, wiedzą, jak je zoptymalizować stronę, aby internetowy przedsiębiorca poprawił efektywność prowadzonej działalności.
Poznanie profilu klienta
Czasami wydaje się nam, że znamy swoich klientów, wiemy, co ich interesuje, jakimi czynnikami się kierują, podejmując decyzje zakupowe. Nierzadko popadamy w klątwę wiedzy, nie zauważając prawdziwych potrzeb i oczekiwań konsumentów. Dlatego warto przyjrzeć się twardym danym, które wskażą np. cechy demograficzne internautów lub urządzenia wykorzystywane do przeglądania naszej strony. Takie informacje pozwalają na dostosowanie funkcjonalności serwisu, poprawę oferty albo sposobu jej komunikowania.
Konkurencja inwestuje w analitykę internetową
Jeśli chcemy się rozwijać, nie możemy pozostawać w tyle – musimy podpatrywać, co robi nasza konkurencja, wzorować się na dobrych praktykach i poszukiwać innowacyjnych rozwiązań. A to oznacza inwestowanie w analitykę webową. 69% menedżerów biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez Forrester Consulting na zlecenie Oracle zadeklarowało, że w ciągu najbliższych 2 lat będzie zwiększać nakłady na analizę danych. Skoro najwięksi decydują się na ten krok, to my również powinniśmy to rozważyć.