Wspieramy firmy w trudnym czasie: www.artefakt.pl/antidotum-na-kryzysAntidotum na kryzys

Podsumowanie 2020 r. i trendy 2021 r. w analityce internetowej

/ Analityka
trendy analityka internetowa 2021

Rok 2020 w analityce internetowej obfitował bardziej w zapowiedzi niż zmiany, choć i tych ostatnich nie zabrakło. W przyszłości z pewnością możemy liczyć na coraz więcej interesujących nowości ze strony Google. Nie trudno zauważyć, że analityka internetowa dynamicznie się rozwija, a wszystko dzięki sztucznej inteligencji i machine learning. Raporty są dokładniejsze, obfitują w wiele ciekawych szczegółów i pozwalają na jeszcze lepsze zrozumienie zachowań konsumentów. Co zostało zapowiedziane, a co wdrożone w 2020 roku? Czego możemy spodziewać się w 2021 roku?

Bilans 2020 roku w analityce internetowej

W 2020 roku warto przyjrzeć się dwóm istotnym wydarzeniom z dziedziny analityki internetowej. Pierwszym z nich jest oficjalna zapowiedź nowego czynnika rankingowego – Page Experience Signals. Google postanowił wyjść właścicielom stron internetowych naprzeciw i już w maju 2020 roku ogłosił plany aktualizacji algorytmu na przyszły rok. Zapowiadane zmiany w ocenie stron internetowych to kolejny krok giganta internetowego w kierunku dostarczania użytkownikom jak najlepszych wyników wyszukiwania.

Page Experience Signals to zbiór sygnałów świadczących o użyteczności strony. Elementy, które będą brane pod uwagę przy ocenie tego czynnika to:

  • podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals),
  • wyświetlanie stron z wykorzystaniem certyfikatu SSL,
  • responsywność stron internetowych (dopasowania do urządzeń mobilnych i przeglądarek),
  • brak uciążliwych reklam pełnoekranowych,
  • bezpieczeństwo witryny (brak szkodliwych treści, złośliwego oprogramowania).

Na szczególną uwagę, w kwestii Page Experience Singals, zasługują podstawowe czynniki internetowe (Core Web Vitals) pomagające właścicielom witryn w ocenie i optymalizacji swojej strony internetowej.  Celem wprowadzenia przez Google CWV jest odejście od sztywnej oceny witryn jedynie pod kątem ich szybkości. Od maja 2021 roku zaczną liczyć się wskaźniki realnie wpływające na doświadczenia użytkowników podczas ładowania stron. Core Web Vitals wyznacza użyteczność i szybkość serwisów, biorąc pod uwagę trzy wskaźniki:

  • LCP (Largest Contentful Paint) – czas, jaki jest potrzebny witrynie do wyświetlenia największego elementu – bloku tekstu, obrazka lub wideo. Wskaźnik LCP nie powinien przekraczać 2,5 sekundy.
  • FID (First Input Delay) – czas, jaki upływa pomiędzy pierwszą interakcją użytkownika a reakcją przeglądarki. Wskaźnik FID powinien wynosić maksymalnie 100 milisekund.
  • CLS (Cumulative Layout Shift) – wskaźnik, który mierzy niespodziewane przesunięcia treści podczas ładowania strony. Poziom tego parametru nie powinien przekraczać 0,1.
nowy algorytm 2021

Źrodło: Chromium Blog

Zapowiedź Page Experience Signals jako czynnika rankingowego znacząco wpłynie na branżę analityczną w kolejnych latach. Wszystko wskazuje na to, że potrzeby użytkownika wysuwają się na pierwszy plan analiz i to nad jego satysfakcją oraz zaangażowaniem będziemy się pochylać w 2021 roku.

Drugim kluczowym wydarzeniem minionego roku w analityce internetowej było wprowadzenie nowej wersji Google Analitycs 4. Aktualizacja jednego z najważniejszych narzędzi do analizy danych była bardzo znacząca. Dotychczasowy panel platformy został całkowicie zrekonstruowany, a sama analiza przeszła sporą metamorfozę. Google odchodzi powoli od wskaźników stron internetowych na rzecz wskaźników dotyczących zachowań konsumenta. Więcej na temat nowego wyglądu narzędzia pisaliśmy w artykule: Google Analytics 4 – jak będzie wyglądała analityka przyszłości? Co więcej, dzięki dokładnym raportom dotyczącym ścieżki zakupowej klienta, będziemy w stanie wyśledzić moment, w którym użytkownik opuszcza stronę bez dokonania konwersji. Precyzyjniejsza analityka pozwoli właścicielom witryn internetowych znaleźć i zoptymalizować słabe strony swojej działalności np. związanej z mało przyjaznym UX.

Trendy w analizie danych w 2021

Wszystkie wydarzenia 2020 roku jasno wskazują, dokąd zmierza analiza internetowa w nadchodzących miesiącach. Google, zapowiadając Page Experience Signals, dał właścicielom witryn czas na przygotowanie się do nadchodzącej aktualizacji planowanej na maj 2021 roku. Najbliższe miesiące powinny być czasem wzmożonej pracy nad dostosowaniem serwisów pod kątem zapowiedzianej zmiany w ocenie stron internetowych.

Nowa wersja Google Analytics to kolejne wyzwanie 2021 roku. Zrekonstruowany interfejs i nowe raporty będą wymagały ponownej nauki. Ulegnie zmianie sposób analizy i myślenia o prowadzeniu biznesu w sieci. Od nowego roku będzie liczył się przede wszystkim użytkownik internetu, jego doświadczenia i satysfakcja. Aby trafić na pierwsze pozycje w wynikach organicznych, będziemy musieli zadbać o wysoką jakość stron m.in. pod względem technicznym czy UX. Pamiętajmy, że na oswojenie się z Google Analytics 4 mamy czas tylko do końca 2021 roku, ponieważ obecny interfejs (Universal Analytics) zostanie na stałe wyłączony.  Warto więc już teraz zacząć się przestawiać na nową wersję narzędzia.

Podsumowanie

W roku 2020 Google rzucił wyzwanie analitykom internetowym. Czołowe narzędzie do analizy danych przeszło kompletną metamorfozę. Oficjalnie zostało też potwierdzone wprowadzenie nowego czynnika rankingowego powiązanego z użytecznością serwisów.  Obie zapowiedziane zmiany z dużym prawdopodobieństwem wpłyną na sposób analizy danych w 2021 roku. Dodatkowo przesuną punkt ciężkości analityki na aspekty stron internetowych, które bywały często bagatelizowane. Ogromną rolę odegra tutaj użytkownik, którego potrzeby i preferencje będą wpływać na pozycję serwisów internetowych.

Najnowsze artykuły na blogu:
Podsumowujemy rok 2020 w PPC w systemach reklamowych Facebook i Google Ads. Jakie najważniejsze...
Reklama na brand konkurencji nie zawsze jest zgodna z prawem. Sprawdź, jak przeprowadzić legalną...
Podsumowujemy rok 2020 w branży SEO i prognozujemy, jakie będą najważniejsze trendy w...
Google przoduje na rynku wyszukiwarek. Czy Chrome może pochwalić się tak samo wysoką pozycją wśród...
Inbound Marketing pozwala budować świadomość marki i pozyskiwać zaufanie klienta. Jakie jeszcze...