Sam szeroki asortyment nie wystarczy, by zdobywać klientów.
Pozycjonowanie szerokie, znane także jako pozycjonowanie długi ogon (ang. long tail seo) jest metodą zapewniającą wysokie pozycje w wyszukiwarce dla dużej liczby fraz kluczowych. Sprawdza się ona idealnie przy dużych serwisach i sklepach internetowych. Zazwyczaj długi ogon generuje w nich większy ruch niż ogólne frazy. Wybór dłuższych i bardziej precyzyjnych fraz kluczowych zamiast słów ogólnych pozwala szybciej osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce oraz zwiększyć współczynnik konwersji.
Szerokie pozycjonowanie jest szczególnie dobrze dopasowane do promocji sklepów internetowych, ponieważ te witryny zawierają informacje o wielu produktach. Każdy produkt można opisać za pomocą wielu fraz kluczowych. Np. laptop Lenovo ThinkPad E560 może być trafnie wyszukany za pomocą takich słów jak:
i wiele, wiele innych.
W popularnym sklepie internetowym takich komputerów są setki. Fraz kluczowych, za pomocą których użytkownicy mogą trafiać do tego sklepu, może być więc wiele tysięcy. Rozwiązaniem, które sprawdza się przy pozycjonowaniu tak dużej liczby fraz, jest właśnie pozycjonowanie long tail. Pozycjonujemy główne działy, a także dużą liczbę podstron naszego serwisu (stąd też polska nazwa – pozycjonowanie szerokie). Promowanie zawartości całego serwisu poprawia jego widoczność dla dużej liczby szczegółowych fraz.
Równie ważny jest rozwój treści. Większość sklepów internetowych ma zbyt krótkie opisy produktów i kategorii. Dodatkowo często są one kopiowane ze stron producentów lub innych sklepów. Może to obniżyć pozycję w rankingu Google, który promuje treści oryginalne. Dlatego warto inwestować w unikatowe opisy.
Słowa kluczowe z długiego ogona są mniej popularne – to znaczy mają niewielką liczbę wyszukiwań, ale charakteryzują się wyższą precyzyjnością, dzięki czemu zazwyczaj konwertują wyjątkowo dobrze. Zdecydowana większość wyszukiwań Google to właśnie bardzo konkretne zapytania o stosunkowo niskiej popularności (czyli właśnie długi ogon). Badania Ahrefs wykazały, że 92,42% fraz z 1,9 miliarda słów kluczowych otrzymuje dziesięć wyszukiwań miesięcznie lub mniej.
Będą to bardziej szczegółowe i mniej popularne wyszukiwania związane ogólnie z tematem, którego szukamy. Możemy także sprawdzić podpowiedzi wyszukiwarki Google w sekcji „Wyszukiwania podobne” znajdującej się na dole strony wyników wyszukiwania.
Oczywiście ręczne zbieranie słów kluczowych z Google może być czasochłonne. Na rynku istnieje sporo narzędzi do badania słów kluczowych (keyword research), za pomocą których możemy znaleźć tysiące fraz w ciągu kilku sekund, m.in. Semstorm, Senuto, Ahrefs Keyword Explorer, Answer the Public, Wordtracker Scout, Moz Keyword Explorer oraz (last but not least) Planer Słów Kluczowych Google.
Aby znaleźć się w Top10, musiałbyś pokonać wszystkie 10 milionów serwisów. To trudne i kosztowne. Ponieważ Twoja firma działa na wrocławskim rynku, zdecydowanie lepiej jest wybrać bardziej szczegółową frazę np. „warsztat samochodowy Wrocław” z 1900 wyszukiwaniami. To prawda – ma ona znacznie mniej wyszukiwań, ale i znacznie mniejszą konkurencję. Nie trzeba się ograniczać do jednej frazy. W długim ogonie mogą być ich dziesiątki (czasami setki i tysiące). W przypadku warsztatu można by rozważyć frazy z tabeli obok.
Wracając do naszego przykładu wrocławskiej firmy – nie można przewidzieć, czego dokładnie szukają użytkownicy, którzy wpisują w Google frazę „warsztat samochodowy”. Nie wiemy, jaką naprawę chcą wykonać, jaki mają samochód, wreszcie w jakiej lokalizacji się znajdują. Ta fraza jest zbyt ogólna i nie daje wystarczających informacji na temat intencji użytkowników. Natomiast gdy ktoś szuka konkretnej frazy „serwis renault Wrocław”, wiemy, czego potrzebuje. Odwiedzający korzystający z takich konkretnych haseł będą prawdopodobnie bardziej konwertować (czyli zmieniać się) w Twoich klientów niż użytkownicy wpisujący ogólne słowa kluczowe.
Od tego czasu ogromnie wzrosła konkurencja między produktami, usługami, witrynami i marketerami starającymi się wypozycjonować strony pod najbardziej popularne słowa kluczowe. Jednocześnie ewoluowały algorytmy wyszukiwarek. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych można było dostać się do Top10, kupując paczkę linków. Dzisiaj mogłoby to zostać uznane za spam i spowodować więcej szkód niż korzyści. Dlatego dzisiaj pozycjonerzy zaczęli się koncentrować na innych cechach słów kluczowych – trafności i konkurencji.
Zgodnie z koncepcją long tail agencje SEO skupiają się na niszowych frazach kluczowych, które zwykle składają się z 3 i więcej słów i są znacznie łatwiejsze do wypozycjonowania ze względu na mniejszą konkurencję. Wadą takiego pozycjonowania może być jednak to, że pojedyncze długie frazy kluczowe zazwyczaj mają dużo niższą liczbę wyszukiwań od słów kluczowych składających się z 1 lub 2 słów. Warto się jednak nad nimi pochylić, bo w przypadku pozycjonowania long tail cena za pozyskanie klienta potrafi być istotnie niższa.