SERM - Pozycjonowanie wizerunkowe i usuwanie negatywnych opinii w internecie - Artefakt

Pozycjonowanie wizerunkowe – SERM

Co to jest pozycjonowanie wizerunkowe?

Pozycjonowanie wizerunkowe (ang. Search Engine Reputation Management; w skrócie SERM) to zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach. Polega na budowaniu pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa w Internecie przy użyciu narzędzi i metod wykorzystywanych w procesie pozycjonowania.

Anonimowość w Internecie pozwala na publikację dowolnych informacji – bez względu na to, czy są one prawdziwe. Reputacja firmy zależy z kolei przede wszystkim od opinii, do których dotrą klienci. SEO wizerunkowe zapobiega wyświetlaniu w TOP 10 negatywnych komentarzy o firmie, jej kulturze organizacyjnej, warunkach pracy, jakości sprzedawanych produktów oraz świadczonych usług. Celem kampanii jest wypromowanie w wyszukiwarce informacji, które korzystnie będą przedstawiały markę, kształtując jej wiarygodność.

jak działa serm?

SERM - budowanie wizerunku osobistego i firmowego

Na SEO wizerunkowe decydują się przedsiębiorstwa, które ucierpiały wskutek negatywnych informacji zamieszczonych w sieci i chcą poprawić swój wizerunek. Z zarządzania reputacją w wyszukiwarkach korzystają także firmy prewencyjnie dbające o PR. Duża liczba pozytywnych opinii w TOP10 kształtuje pożądany przez przedsiębiorcę obraz marki w oczach klientów, pracowników oraz kontrahentów. Korzystne opinie przynoszą wymierne korzyści, dlatego warto inwestować w działania z zakresu public relations w wyszukiwarce.

 

USŁUGA POZYCJONOWANIA WIZERUNKOWEGO SKIEROWANA JEST DO:

  • Przedsiębiorstw zmagających się ze złym wizerunkiem w Internecie,
  • Firm dbających o dobrą reputację,
  • Marek, które internauci niesprawiedliwie zdewaluowali poprzez negatywne komentarze,
  • Osób związanych z działalnością publiczną, polityków, aktorów, artystów scenicznych.

Jak przebiega SEO wizerunkowe?

Posiadając długoletnie doświadczenie w pozycjonowaniu i działaniach ePR-owych, potrafimy skutecznie zadbać o ochronę dobrego imienia firmy w sieci. Realizując usługę SERM, wykonujemy:

MONITOROWANIE KOMENTARZY W WYNIKACH WYSZUKIWANIA
Śledzimy opinie i komentarze na temat firmy klienta. Zapoznajemy się z postami publikowanymi w mediach społecznościowych, na forach internetowych, w komentarzach zamieszczonych na serwisach tematycznych. Wyniki researchu przesyłamy w postaci przejrzystego raportu.

seo wizerunkowe

USUWANIE NEGATYWNYCH OPINII
W przypadku znalezienia niekorzystnych opinii o przedsiębiorstwie, kontaktujemy się z jego właścicielem i weryfikujemy, czy zamieszczone informacje są prawdziwe. Jeśli internauta opublikował komentarz pod wpływem impulsu i wyolbrzymił zaistniałą sytuację, a ponadto w swojej wypowiedzi posłużył się wulgaryzmami, kontaktujemy się z administratorem serwisu z prośbą o usunięcie wpisu.

POZYCJONOWANIE UNIKALNYCH ARTYKUŁÓW I WARTOŚCIOWYCH OPINII
Pozytywne komentarze dotyczące przedsiębiorcy powinny znaleźć się jak najwyżej w wyszukiwarce, aby miały szansę dotrzeć do użytkowników poszukujących konkretnych informacji. W tym celu w procesie pozycjonowania zwiększamy widoczność treści, które kształtują dobry wizerunek firmy w Internecie.

TWORZENIE I PUBLIKOWANIE POZYTYWNYCH ARTYKUŁÓW PROMUJĄCYCH MARKĘ FIRMY
SERM obejmuje również publikowanie nowych artykułów prezentujących spójny wizerunek przedsiębiorstwa i budujących dobrą reputację. W tym celu przygotowujemy teksty opisujące działalność klienta, podkreślając wartości, którymi kieruje się w codziennych działaniach i procesach. Opowiadamy o wykorzystywanych technologiach, stosowanych innowacjach, doświadczeniu i kwalifikacjach zatrudnianych pracowników. W ten sposób prezentujemy prawdziwe oblicze firmy w Internecie.

PROWADZENIE KAMPANII ADWORDS KREUJĄCYCH WIZERUNEK FIRMY W INTERNECIE
Przygotowujemy kampanie AdWords, których celem jest budowanie wartości marki przedsiębiorstwa i wzmacnianie dobrej reputacji firmy. Reklamy pojawiające się w wyszukiwarce, w sieci reklamowej Google oraz na portalu YouTube nie kierują użytkowników do oferty firmy, tylko odsyłają do stron informacyjnych prezentujących m.in. historię przedsiębiorcy, zespół pracowników, rekomendacje i referencje otrzymane od zadowolonych klientów. Takie działania skutecznie zapobiegają kryzysom wizerunkowym i bronią przed utratą wiarygodności na skutek negatywnych opinii pojawiających się w sieci.

MARKETING SZEPTANY NA FORACH INTERNETOWYCH
Jednym z elementów pozycjonowania wizerunkowego jest także buzz marketing, czyli marketing szeptany. Udzielamy się w merytorycznych dyskusjach na forach internetowych, zamieszczając prawdziwe i jednocześnie korzystne komentarze o firmie, jej produktach i usługach. Jesteśmy w tym naturalni i posługujemy się językiem internautów. Stajemy się żarliwymi orędownikami marki, liderami opinii, których wpisy kształtują wizerunek marki.

Korzyści płynące z zarządzania reputacją w sieci

Każdy biznes potrzebuje nieustannego wsparcia w rozwoju. Proces kształtowania wizerunku firmy w Internecie jest długotrwały i wymaga opracowania indywidualnej strategii, za to podjęte działania przyczyniają się do odniesienia sukcesu w branży e-commerce.

 

INWESTYCJA W KAMPANIĘ SERM PRZYNIESIE DŁUGOOKRESOWE KORZYŚCI:

  • Wzmocnienie i budowanie wiarygodności marki przedsiębiorstwa,
  • Kształtowanie spójnego wizerunku firmy,
  • Przekonanie użytkowników do dokonania zakupu,
  • Brak negatywnych opinii w TOP10 przyczyniający się do zwiększenia konwersji,
  • Powiększenie liczby pozytywnych materiałów i odnośników prowadzących do serwisu,
  • Pozyskanie licznego grona lojalnych klientów, którzy z czasem samodzielnie będą bronili reputacji przedsiębiorstwa,
  • Zawarcie nowych kontraktów biznesowych, dotarcie do wykwalifikowanych pracowników, podpisanie korzystnych umów partnerskich.

Zaufaj doświadczeniu w prowadzeniu kampanii wizerunkowych

Zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach nie ma przed nami żadnych tajemnic. Od ponad 10 lat z sukcesem dbamy o wizerunek przedsiębiorców w Internecie. Dla każdego serwisu i każdej marki przygotowujemy indywidualną strategię. Działania, które zostaną zrealizowane w zakresie pozycjonowania wizerunkowego, dobieramy w zależności od sytuacji, w jakiej znalazło się przedsiębiorstwo. Inną taktykę obieramy, jeśli celem jest prewencyjne dbanie o reputację, a inne metody, gdy w sieci pojawiły się nieprawdziwe negatywne komentarze o firmie. Zawsze rekomendujemy takie działania, które skutecznie pomogą odbudować wizerunek w Internecie.

Ochrona reputacji przedsiębiorstwa w wyszukiwarce

Niezadowoleni klienci, w odróżnieniu od usatysfakcjonowanych konsumentów, są bardziej zmotywowani do wystawienia opinii w Internecie i poinformowania innych użytkowników o swoim rozczarowaniu. Trudno się dziwić – czują się źle potraktowani, więc po pierwsze chcą przestrzec innych przed danym przedsiębiorcą, a po drugie pragną zwrócić na siebie uwagę i otrzymać rekompensatę od firmy. Jak zapobiegać takim sytuacjom? Należy zadbać o jak największą liczbę pozytywnych recenzji poprzez:
opinie użytkowników
  • Zachęcanie zadowolonych klientów do wystawiania rekomendacji – do dobrych praktyk należy m.in. wysłanie maila po zrealizowaniu transakcji z prośbą o wystawienie oceny, podzielenie się opinią, skomentowanie przebiegu procesu zakupowego,
  • Obecność w serwisach opiniotwórczych – użytkownicy chętnie korzystają z gotowych rozwiązań, np. platformy Opineo. Warto założyć profil na podobnych portalach, by zbierać oceny i komentarze,
  • Błyskawiczne reagowanie na negatywne opinie w sieci – korzystając z narzędzi służących do monitorowania marki, można niemal od razu dowiedzieć się o publikacji niekorzystnego wpisu i natychmiast na niego odpowiedzieć. Dzięki temu kryzys wizerunkowy może zostać zażegnany niezauważony przez potencjalnych klientów,
  • Łagodzenie konfliktów rozgrywających się w sferze mailowej – zdarza się, że niezadowoleni użytkownicy na początku podejmują próbę nawiązania bezpośredniego kontaktu z firmą, pisząc maila. Jeśli odpowiednio wcześnie załagodzi się konflikt, negatywne opinie nie pojawią się na forach internetowych oraz profilach społecznościowych. Klienci nie oczekują wiele – przyznanie się do popełnionego błędu, napisanie wiadomości z przeprosinami lub zaproponowanie niewielkiego rabatu może skutecznie rozwiązać problem.

Blog firmowy - metoda na kreowanie wizerunku eksperta

Dobrym pomysłem jest wykorzystanie bloga firmowego w procesie zarządzania reputacją marki w wyszukiwarkach. Dodawanie merytorycznych wpisów dotyczących działalności prowadzonej przed przedsiębiorcę pomaga budować wizerunek eksperta, profesjonalisty i znawcy z danego obszaru. Firmy, które chwalą się swoją wiedza i doświadczeniem, są zdecydowanie lepiej odbierane przez potencjalnych i obecnych klientów. Rozbudowane artykuły przynoszą także dodatkową korzyść – możliwość dotarcia do nowych użytkowników, którzy poszukują doświadczonego partnera, usługodawcy lub sprzedawcy potrafiącego doradzić najlepsze rozwiązania.

blog firmowy

Blog ekspercki stanowi potwierdzenie kompetencji i kwalifikacji. Warto na stronie blogowej umieszczać filmiki instruktażowe, poradniki w formie e-booków oraz przejrzyste infografiki. Klienci zwrócą uwagę na formę przekazywania wiedzy i docenią różnorodność. Profesjonalizm powinien towarzyszyć każdemu działaniu podejmowanemu w ramach prowadzonej działalności biznesowej.

Budowanie reputacji w mediach społecznościowych

Przygotowując strategię SEO wizerunkowego, doradzamy naszym klientom, aby zaangażowali się w działalność w social media. Posiadanie kont na portalach społecznościowych daje możliwość pokazania cech i wartości, którymi kieruje się przedsiębiorca, tym samym wpływając na budowanie reputacji firmy. Rekomendujemy:

  • odpowiadanie na wszystkie komentarze,
  • nieusuwania negatywnych komentarzy – należy pamiętać, że użytkownik zapamięta, co i kiedy opublikował w mediach społecznościowych,
  • odnoszenia się do negatywnych komentarzy z prośbą o rozwinięcie wypowiedzi lub z zaproszeniem do wyjaśnienia sprawy za pomocą maila albo wiadomości prywatnej.
media społecznościowe

Doradzamy także przyjęcie spójnej komunikacji w kształtowaniu relacji z klientami. Posty powinny być zgodne z polityką wizerunkową firmy i nawiązywać do prowadzonej działalności. Social media to również doskonałe narzędzie do informowania odbiorców o wszelkich zmianach – jeden wpis potrafi zapobiec wizerunkowej burzy i uciszyć internautów negatywnie nastawionych do przedsiębiorcy.

Współpraca z blogerami a odbudowa wizerunku firmy w Internecie

Pozycjonowanie wizerunkowe jest złożonym procesem, w który warto włączyć współpracę z blogerami, vlogerami albo liderami opinii. Osoby prowadzące interesujące strony i blogi, posiadające własną społeczność aktywnych użytkowników, mogą skutecznie poprawić wizerunek firmy w Internecie. Warto postarać się o ambasadora marki, który w sposób obiektywny będzie ją promował, dodając np. artykuły sponsorowane lub wrzucając zdjęcia z testowanymi produktami. Ważne jest to, aby internauci nie mieli wrażenia, że opinie publikowane przez blogera są nieprawdziwe i wymuszone przez przedsiębiorcę.
kontakt z blogerami

Monitorowanie efektów pozycjonowania wizerunkowego

Praca nad wizerunkiem wymaga cierpliwości i wytrwałości. Dobrej reputacji nie osiąga się w przeciągu kilku dni – zmiana nastawienia użytkowników do marki zajmuje nawet kilka lat, jeśli kryzys wizerunkowy był poważny. Inwestycja w SERM zawsze przyniesie korzyści, chociażby w postaci przekonania kilkudziesięciu internautów, którzy już sami aktywnie mogą namawiać swoich znajomych do skorzystania z usług lub produktów przedsiębiorstwa.

Na bieżąco kontrolujemy efekty pozycjonowania wizerunkowego, sprawdzając:

  • czy w sieci pojawiają się nowe pozytywne opinie o marce,
  • jaki jest odsetek negatywnych komentarzy o firmie w Internecie,
  • jakie serwisy i artykuły pojawiają się w Top 10, Top 20 lub nawet Top 50 na frazy związane z nazwą marki,
  • jak reagują użytkownicy na artykuły sponsorowane, posty w mediach społecznościowych, marketing szeptany.
efekty kampanii pozycjonowania wizerunkowego

Naszą pracę nad poprawą wizerunku klienta prezentujemy w postaci okresowych raportów. Rekomendujemy także zmiany w przyjętej strategii zarządzania reputacją marki w wyszukiwarkach, jeśli uznamy, że inne metody przyniosą lepsze rezultaty.

Pracuj nad reputacją swojej firmy w Internecie

Inwestycja w kampanię SERM przyniesie długookresowe korzyści. Usuwanie negatywnych opinii z wyników wyszukiwania poprzez tworzenie nowej treści dotyczącej firmy, marki lub osoby i jej pozycjonowanie przyczyni się do wzrostu zainteresowania produktami oraz usługami, wzmocnienia PR firmy, powiększenia liczby materiałów i odnośników prowadzących do serwisu, pozyskania licznego grona lojalnych klientów, którzy z czasem samodzielnie będą bronili reputacji przedsiębiorstwa.