Optymalizator witryny a zwiększanie ROI - Blog Artefakt

Optymalizator witryny pozwala zwiększyć ROI

/ Web Design
Narzędzia i aplikacje internetowe

UWAGA! 1 sierpnia 2012 r. Optymalizator Witryny Google został zastąpiony usługą: Eksperymenty Google Analytics.

Zapraszamy do lektury tutaj.

Projektowanie serwisów www nie jest prostym zadaniem. W procesie kreacji ściera się wiele koncepcji, gustów i stanowisk. Graficy upierają się przy walorach estetycznych, specjaliści od usability przekonują, że najważniejsza jest użyteczność, szef marketingu ma inne zdanie niż agencja, a prezes firmy uważa jeszcze inaczej.

optymalizacjaW przypadku witryn, których celem jest wywołanie określonego działania użytkownika (najczęściej jest to złożenie zamówienia lub zapytania ofertowego) sprzeczne opinie można w łatwy sposób weryfikować. Bardzo skutecznym narzędziem do weryfikacji różnych wizji wyglądu strony jest Optymalizator Witryny Google.

Narzędzie to umożliwia przeprowadzanie eksperymentów z różnymi układami strony testowej i badanie ich wpływu na konwersje, czyli pożądane działania użytkowników na stronie. Podstrona testowa to podstrona, która objęta jest doświadczeniem. Jej wygląd zmieniamy podczas doświadczenia, badając wpływ zmian na zachowania użytkownika. Może to być strona koszyka, opisu produktu, formularza kontaktowego itp. Strona konwersji to strona, na której znajduje się użytkownik po wykonaniu określonej akcji, np. po zapisaniu się na newsletter.

Może to być strona podziękowania za dokonanie zakupu lub wysłanie formularza. W czasie trwania eksperymentu Optymalizator Witryny gromadzi dane o ruchu użytkowników na stronie, analizuje je i przedstawia wyniki w raporcie, który określa propozycje wprowadzenia zmian na stronie internetowej.

Za pomocą Optymalizatora Witryny możemy prowadzić proste testy porównawcze (test A/B) jak i testy wielowymiarowe. Test A/B polega na porównaniu wyników dla 2 kompletnych podstron różniących się określonymi parametrami. Test wielowymiarowy sprawdza, jakie zmiany elementów na stronie wpływają na podwyższenie wskaźnika konwersji. Jeśli chodzi o wskaźnik konwersji, to może nim być procent użytkowników, którzy po obejrzeniu strony zakupili produkt, procent użytkowników, którzy po obejrzeniu strony zapisali się na newsletter, wskaźnik porzuconych zamówień w koszyku i itp.

Elementy strony, które mogą być badane:

  • nagłówki na podstronie
  • czcionka
  • różne wersje zdjęć
  • opisy produktów
  • układ strony
  • ceny

Podczas eksperymentu Optymalizator Witryny pokazuje temu samemu użytkownikowi tę samą wersję danej podstrony bez względu na to, kiedy ją odwiedzi. Uzyskiwane wyniki są tym dokładniejsze im dłuższy jest czas eksperymentu i im większa jest liczba użytkowników nim objętych. Szacowany czas doświadczenia dla określonych założeń można obliczyć za pomocą odpowiedniego kalkulatora.

Praca z Optymalizatorem Witryny nie jest bardzo skomplikowana. Po wybraniu strony testowej i strony konwersji należy umieścić na nich odpowiednie kody wygenerowane przez Optymalizator Witryny. Następnie trzeba poczekać na zakończenie eksperymentu i przeanalizować raporty. Przedstawiają one dane na temat uzyskiwanych wskaźników konwersji na testowanych wersjach badanej podstrony, wskazując, która wersja podstrony testowej będzie najbardziej efektywna pod kątem wskaźników konwersji.

Odpowiednio wykorzystany Optymalizator Witryny pozwala oprzeć zmiany w serwisie na realnych liczbach, a nie na intuicji. Doświadczenia, które prowadził Artefakt dla swoich klientów wskazują, że niewielkim kosztem można zwiększyć poziom konwersji nawet trzykrotnie.

 

Również na naszym blogu
Kampanie AdWords oraz aktywność w social media to działania, które skutecznie uzupełnią strategię...
Niedawno Facebook opublikował nowy regulamin. Warunki korzystania z serwisu określają prawa i...
Audytując strony internetowe, staramy się wyeliminować wszystkie niedociągnięcia i problemy...
Jak stworzyć nagłówek, który będzie konwertować? Sprawdź wyniki badań Buzzsumo oraz naszych 8...
Ubrania, wózki niemowlęce czy pieluszki to produkty, po które klienci zawsze będą sięgać, aby...