Jaka jest najczęstsza odpowiedź osoby zajmującej się SEO na pytanie klienta? To zależy. I tak również można odpowiedzieć na pytanie, jaki był rok 2019 w branży. Google nie pozostawia wątpliwości, że jedyną pewną rzeczą jest zmiana. Przez cały rok towarzyszyły nam kolejne update’y algorytmów, które powodowały zarówno spektakularne wzrosty, jak i nieoczekiwane spadki widoczności. Papierkiem lakmusowym wciąż była szeroko pojęta branża medyczna, która najszybciej reagowała na zmiany. Ale nie tylko algorytmy definiują to, jakie było SEO w 2019 roku.
Branża SEO w 2019
Google, odpowiadając na potrzeby rynku i zmieniające się technologie tworzenia stron internetowych szczególnie opartych na różnych frameworkach Java Script takich jak React czy Angular, zapowiedziało i wprowadziło rewolucyjną zmianę do Googlebota. Do tej pory Google bot był daleko w tyle w porównaniu do wersji przeglądarki Chrome. W uproszczeniu było on starą wersją tej najpopularniejszej przeglądarki internetowej. Jakie to ma znaczenie? Takie, że Twoja strona działająca sprawnie w przeglądarce i prawidłowo wyświetlająca wszystkie treści mogła nie być dobrze renderowana i czytana przez Googlebota. Na majowej konferencji Google I/O 2019 oraz na wydarzeniu Digital Olympus dowiedzieliśmy się, że Googlebot będzie aktualizowany na bieżąco (lub prawie na bieżąco), a jego silnik nie będzie różnił się od tego wykorzystywanego w przeglądarce.
Kolejnym wydarzeniem, które należy odnotować, jest wprowadzenie dwóch nowych atrybutów linków. Atrybuty rel=”sponsored” i rel=”ugc” to nie tylko pierwsza od 15 lat zmiana w oznaczaniu linków. To również wskazówka dla branży SEO, że linki wcale nie tracą na znaczeniu oraz że Google (mimo że twierdzi inaczej) wcale nie radzi sobie tak dobrze z rozpoznawaniem linków ze „słabych źródeł”. W 2019 otrzymaliśmy tylko informację oraz wskazówki do stosowania nowych oznaczeń, prawdziwa zmiana zapowiedziana została na marzec 2020. Wtedy też specjaliści SEO zmierzą się z nowym podziałem odnośników i tym jaki wpływ na pozycjonowanie będą miały linki z nowymi oznaczeniami.
Podsumowując rok 2019, nie można nie wspomnieć o algorytmie BERT. Czym jest BERT? To algorytm, którego zadaniem jest lepsze rozpoznawanie intencji i kontekstu zapytań, szczególnie tych długoogonowych. BERT oparty jest o technologię przetwarzania naturalnego języka (NLP – Natural Language Processing).
Źródło: https://www.blog.google/products/search/search-language-understanding-bert/
Algorytm pomoże Google zrozumieć zapytania zawierające tzw. STOP WORDS, które powodowały, że niektóre wyniki były zupełnie niedopasowane do zapytania. BERT w 2019 nie wprowadził jeszcze ogromnych zmian w wynikach wyszukiwania na rynku polskim, ale dla zapytań w języku angielskim zmiany są już odczuwalne. W Polsce oficjalnie najnowszy algorytm pojawił się dopiero 9 grudnia.
Źródło: https://www.blog.google/products/search/search-language-understanding-bert/
Pozycjonowanie stron w 2020 – wyzwania i okazje
Co czeka użytkowników Google w 2020 roku? Na pewno jeszcze bardziej na znaczeniu zyskają elementy rozszerzone (Rich Snippets) oraz wyniki zawierające Direct Answer. Coraz więcej zapytań zmienia się w tzw. no-click results, co oznacza, że użytkownik otrzymuje odpowiedź na swoje zapytanie bezpośrednio w wyszukiwarce i nie przeklikuje się na konkretną stronę. Czy to źle? Nie do końca. Google pokazuje źródło wyświetlanej odpowiedzi. A pojawienie się w takim źródle stanowi jasną informację, że strona jest dobrze oceniana przez Google.
W 2020 na znaczeniu jeszcze bardziej zyska Search Intent. Wybranie odpowiednich fraz stanie się kluczowym elementem audytu i optymalizacji serwisu. Bardzo często może okazać się, że te same słowa, które działają w reklamie płatnej, nie sprowadzą ruchu na stronę z wyników organicznych. Zawsze należy sprawdzić, jak wyglądają aktualne wyniki wyszukiwania dla interesujących nas fraz, czy znajduje się tam konkurencja. Jeśli okaże się, że całą pierwszą dziesiątkę wyników zajmują porównywarki ofert lub agregatory treści, prawdopodobnie aż do zmiany w algorytmie nie będziemy w stanie osiągnąć wysokich pozycji.
Kolejnym trendem, który należy mieć na uwadze przy optymalizacji serwisu i tworzeniu contentu, jest dostosowanie treści do wyszukiwania głosowego. W 2019 roku niemal 60% zapytań pochodziło z urządzeń mobilnych (źródło: https://searchengineland.com/mobile-desktop-search-traffic-split-may-have-stabilized-at-roughly-60-40-317091). To nie do końca to samo co Voice Search, ale wyszukiwanie głosowe zdecydowanie ułatwia korzystanie z tego kanału. Zapytania z wyszukiwania głosowego są dłuższe niż te wpisywane przez użytkowników oraz mają charakter mowy naturalnej, co w połączeniu z wprowadzeniem algorytmu BERT na koniec 2019 roku potwierdza, że nie można zaniedbać tego elementu przy optymalizowaniu strony.
Niezmiennym trendem w SEO będzie publikowanie treści wysokiej jakości. Pracownicy Google za każdym razem podkreślają, jak kluczowe jest przygotowanie contentu, który będzie odpowiadał potrzebom użytkowników. Wysokiej jakości treści pomagają też budować profil linków. Content is still King, ale Google od kilku lat informuje, jak wielkie znaczenie ma autorytet domeny i ten trend zyska jeszcze bardziej na znaczeniu w 2020 roku. Zmiany zapoczątkowane Medical Update’em z 2018 roku potwierdzają, że w pewnych branżach nie tylko treść, ale i autor mają znaczenie dla wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
Źródło: https://backlinko.com/seo-this-year
SEO trendy 2020
Rok 2020 na pewno będzie ciekawy. Google nieustannie wprowadza drobne zmiany w wyświetlaniu wyników zarówno w wersji mobilnej, jak i w wersji na komputery. Branża rozwija się dynamicznie, sami z zaciekawieniem za rok wrócimy do tego artykułu, aby zweryfikować, w jakim stopniu nasze przypuszczenia okazały się prawdziwe.