Jak pozycjonować blog w Google?

Aktualizacja 31.01.2024 | czas czytania: 15 min | SEO

Pozycjonowanie bloga w wyszukiwarce Google

Czasami samo posiadanie bloga na stronie internetowej nie jest wystarczające. Aby przynosił wymierne korzyści, warto go również odpowiednio zoptymalizować. Jeśli firma ma dobrej jakości treści w serwisie, to nie powinny one marnować się na ostatnich stronach wyników wyszukiwania – czas zainteresować się pozycjonowaniem bloga w wyszukiwarce Google.

Czym jest pozycjonowanie bloga w Google?

To wieloetapowe zadanie, które na każdym poziomie realizacji wymaga zadbania o różne elementy. Dzięki odpowiedniej optymalizacji sekcji blogowej artykuły są w stanie trafić do większego grona odbiorców, ponieważ będą wyświetlały się wysoko w wynikach wyszukiwania. Proces pozycjonowania strony w tym bloga ma na celu przede wszystkim polepszyć widoczność witryny, a w konsekwencji przyciągać użytkowników, którzy są zainteresowani danym tematem.

Optymalizacja treści blogowych

Pozycjonowanie bloga w Google musi zawierać kilka ważnych elementów, które wspomogą widoczność serwisu w naturalnych wynikach wyszukiwania. Trzeba zacząć od najbardziej oczywistej kwestii, czyli doboru odpowiedniego tematu i tytułu artykułu. Temat powinien być związany z działalnością i aktualnymi zagadnieniami, jakie mogą zainteresować użytkowników. Warto dostosować go do panujących trendów (na przykład modowych), nowych ustaw, jakie są wprowadzane w życie, lub aktualnych wiadomości (na przykład treści związane ze znaczącymi wydarzeniami na świecie).

czym-jest-content-na-blogu

Skuteczne strategie optymalizacji blogowych treści

  • Tytuł artykułu w pozycjonowaniu bloga w Google

Tytuł artykułu jest ważny w pozycjonowaniu bloga w wyszukiwarce Google. Jest to pierwszy element, z jakim spotyka się czytelnik w wynikach wyszukiwania. Z tego powodu musi wyświetlać się odpowiednio wysoko i być zachęcający. Żeby był on atrakcyjny dla użytkownika, powinien odpowiadać na konkretne pytanie. Da to sygnał czytelnikowi, że artykuł opisuje dokładnie takie zagadnienia, jakie go interesują. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie pytania jako tytułu. Gdy użytkownik poszukuje informacji o praniu delikatnej koszuli, będzie oczekiwał czegoś prostego, na przykład: „Jak wyprać delikatną koszulę?”. Tak zatytułowany wpis blogowy sugeruje, że czytelnik otrzyma odpowiedź w treści. Dobrym rozwiązaniem jest także umieszczenie w nagłówku H1 części odpowiedzi na dane zagadnienie, na przykład: „5 sposobów na wypranie delikatnej koszuli” lub „Najlepsze sposoby na pranie delikatnej koszuli”.

Warto zadbać o to, aby tytuł wpisu blogowego był odpowiedniej długości, którą najczęściej definiuje się pikselach. Żeby title wyświetlił się prawidłowo, powinien mieć ok. 600 px, czyli w przybliżeniu 60-70 znaków. Margines 10 znaków zastosowany jest dlatego, że różne litery składają się z innej liczby pikseli (patrząc na ich szerokość i wysokość). Dlatego został przyjęty zakres, w którym należy zmieścić tytuł strony, by był on w pełni widoczny dla użytkownika.

  • Słowa kluczowe i ich rola w optymalizacji

Jedną z najważniejszych rzeczy w pozycjonowaniu bloga są frazy. Artykuły muszą zawierać odpowiednią ich liczbę. To dzięki nasyceniu słowami kluczowymi treść może wyświetlać się odpowiednio wysoko w wynikach wyszukiwania. Roboty Google podczas skanowania strony zbierają informacje zawarte w artykule, a zwłaszcza te wyrażenia, które najczęściej są wyszukiwane przez użytkowników.

Selekcjonując frazy do wpisu blogowego, warto uważać na zjawisko kanibalizacji słów kluczowych. Jego skutkiem jest wyświetlanie się dwóch lub większej liczby podstron jednego serwisu na jedno słowo kluczowe. W konsekwencji fraza, zamiast umacniać jedną, konkretną podstronę, rozdziela swoją moc na kilka z nich. Takie zjawisko marnuje potencjał i sprawia, że Google nie potrafi jednoznacznie zdecydować, na jakie słowo kluczowe wyświetlać daną część serwisu.

  • Nagłówki w pozycjonowaniu bloga w Google

Umieszczanie nagłówków w artykułach blogowych jest również bardzo dobrą praktyką, ponieważ roboty Google zbierają informacje dzięki sposobowi umieszczenia treści na stronie. Warto zapamiętać jedną zasadę: nagłówki powinny być układane tak jak rozdziały w książce. Co to znaczy? Muszą one mieć uporządkowaną strukturę numeryczną, czyli pojawiać się w kolejności od H1 do H6.

Nagłówek H1 jest tytułem artykułu – zazwyczaj H1 i znacznik title (czyli tytuł strony) mają tę samą treść. Oczywiście mogą się różnić, ale jeśli stworzymy dobry tytuł, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby był on też znacznikiem title. Zależnie od potrzeby podzielenia tekstu warto odpowiednio ułożyć treść, tak by odbiorca mógł się w niej swobodnie poruszać. W artykule nie muszą pojawiać się wszystkie nagłówki aż do H6, ważne jest jednak użycie tylko jednego nagłówka H1.

Techniki pozycjonowania bloga

  • Przyjazne adresy URL w pozycjonowaniu

Tworząc wpis blogowy, warto pamiętać o przyjaznej konstrukcji adresu URL. Jest to nie tylko odpowiednie dla robotów Google, które łatwiej odczytują podaną treść. Również użytkownicy strony mogą sprawniej odnaleźć się w strukturze serwisu i dotrzeć do poszukiwanego wpisu.

Skupiając się na technicznej strukturze bloga, należy uważać na paginację w serwisie. To na przykład lista wpisów rozmieszczonych na kilku podstronach. Podział ten ma za zadanie usystematyzować kolejność artykułów na stronie. W takiej sytuacji trzeba pamiętać o nałożeniu tagu kanonicznego na pierwszą stronę blogową, tak by title strony i adres URL nie zostały uznane za powielanie tej samej treści. Robot Google, widząc kilkanaście podstron, które mają ten sam tytuł, tę samą strukturę oraz niemalże taki sam adres URL, może uznać sekcję blogową za mało zróżnicowaną, przez co mniej wartościową. Warto więc wprowadzić odpowiedni znacznik, który będzie dawał sygnał wyszukiwarce, że serwis ma odpowiednio podzieloną strukturę.

  • Linkowanie wewnętrzne dla mocniejszego SEO

Wprowadzenie linkowania wewnętrznego w serwisie jest dobrym rozwiązaniem zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google. Dzięki anchorom, które prowadzą do innych artykułów lub do oferty serwisu, klient może w prosty sposób trafić do kolejnego ciekawego wpisu lub dokonać zakupu. Linkowanie wewnętrzne pozwala na zatrzymanie konsumenta na stronie i zwiększa szansę na konwersję. Dzięki niemu roboty wyszukiwarki dokładniej przeskanują cały serwis. Tym samym rośnie prawdopodobieństwo szybkiego pojawienia się stron w indeksie i w wynikach wyszukiwania.

  • Wykorzystanie grafiki w optymalizacji treści bloga

Obrazy w artykułach również należy odpowiednio zoptymalizować. Każdy z nich powinien być zapisany w formacie, który nie obciąża serwera, a przy okazji szybko się ładuje. Nie ma tutaj złotej reguły – warto tak zoptymalizować zdjęcie, by nie ważyło zbyt dużo, ale zachowywało odpowiednią jakość obrazu. Trzeba też zadbać o odpowiednie rozszerzenie grafiki – najpopularniejszymi są .jpeg, .jpg. i .webP. Obrazy powinny być również uzupełnione o opisy alt, które dla wyszukiwarki Google są kolejnym źródłem informacji o stronie. Wyświetlają się one po najechaniu kursorem na obrazek i są pomocne w sytuacjach, kiedy grafika z jakichś przyczyn nie załadowała się na stronie, a użytkownik i robot chcą dowiedzieć się, co znajduje się na obrazku.

meta-desription

Narzędzia i analiza Twoich wpisów blogowych

Istnieje wiele narzędzi, które pomagają śledzić najnowsze trendy wśród użytkowników, poznać ich zainteresowania oraz problemy, z którymi się zmagają. Dzięki temu możesz jeszcze lepiej dopasować treści publikowane na blogu do potrzeb i oczekiwań odbiorców.

  • Google Trends

Jest to bezpłatne narzędzie, które pokazuje, w jaki sposób kształtuje się popularność określonego tematu na przestrzeni wybranego okresu. Wykorzystywane jest nie tylko przez blogerów, ale także copywriterów i content marketerów. Ułatwia znalezienie atrakcyjnych i ciekawych pomysłów na artykuły. Przedstawia dane o trendach dotyczących poszczególnych zapytań.

  • Answer the Public

Kolejna darmowa platforma SEO, która umożliwia generowanie różnych kombinacji słów kluczowych dla dowolnego zapytania. Wyniki prezentowane są w formie wizualizacji i tabel, które obrazują sposób, w jaki użytkownicy poszukują interesujących ich informacji. Sugestie fraz i wyrażeń bazują na automatycznych podpowiedziach wyszukiwarki Google. Narzędzie służy również do międzynarodowego SEO – do wyszukiwania zapytań long tail dla różnych języków.

  • Buzzsumo

Program, z którego można korzystać za darmo przez 30 dni, pozwala odkrywać najciekawsze propozycje na wpisy blogowe. Wyszukuje zapytania użytkowników na podstawie adresu URL oraz wyrażeń wpisywanych w pasek wyszukiwarki. Prezentuje również najnowsze trendy oraz oferuje funkcję filtrowania wyników. Można wybrać kraj, język, zakres czasowy danych oraz rodzaj strony (sklepy internetowe, fora, platformy Q&A itp.).

Popularne narzędzia do analizy słów kluczowych

  • Google Search Console – jest to niezastąpione narzędzie do analizy organicznych słów kluczowych, przez które użytkownicy trafili na blog z wyników wyszukiwania. Dostarcza szczegółowe informacje na temat rodzajów urządzeń, z których korzystali czytelnicy wpisujący konkretne hasła. Zawiera istotne dane i statystyki, w tym: współczynnik klikalności (CTR), średnią pozycję serwisu na daną frazę, lokalizację itp.
  • Senuto – zapewnia dostęp do zakładki “Analiza widoczności”, która informuje o widoczności słów kluczowych w TOP3, TOP10 i TOP50. Pozwala także śledzić ruch organiczny domeny, sezonowość i zestawienia konkurencji. Dane prezentowane są na wykresie. Pomocnym modułem jest także “Baza słów kluczowych”, gdzie możesz sprawdzić wolumen wyszukiwania, inne powiązane wyrażenia, pytania oraz słowa zależne.
  • SurferSEO – platforma służąca do tworzenia i optymalizacji contentu pod kątem SEO. Zawiera moduł “Keyword Research”, który wspiera badanie słów kluczowych – prezentuje liczbę wyszukiwań danej frazy. Sekcja “Having same terms” przedstawia z kolei listę wyrażeń zawierających człon szukanego zapytania, a “Questions” – pytania powiązane z zapytaniem.

Monitorowanie wyników: Google Analytics dla blogerów

Jak wykorzystać Google Analytics do optymalizacji bloga i śledzenia wyników? Po pierwsze, narzędzie wspiera tworzenie bardziej wartościowych i użytecznych dla odbiorców treści. Wskazuje, jakie tematy najbardziej interesują czytelników, które artykuły przeglądają najdłużej, jak daleko przewijają tekst i w którym punkcie nudzą się i opuszczają witrynę. Zdobyte informacje pozwolą opracować bardziej skuteczną strategię contentową, dopasowując ją do oczekiwań, potrzeb i zainteresowań użytkowników. To z kolei pozytywnie wpływa na zasięg bloga, zaangażowanie odwiedzających oraz wizerunek marki jako eksperta.

Dzięki Google Analytics zyskamy dostęp do szczegółowych raportów, które zawierają dokładne dane i statystyki dotyczące bloga, np. liczbę odsłon, realny czas spędzony na poszczególnych wpisach, współczynnik odrzuceń, głębokość przewijania strony, interakcje z wideo itp. Narzędzie pozwala również sprawdzić źródła wizyt, czyli miejsce pochodzenia ruchu: przejście na stronę z odnośnika udostępnionego w social mediach, poprzez konkretną frazę wpisaną w pasek wyszukiwarki lub bezpośrednie witryny odsyłające. Daje Ci to możliwość monitorowania i analizowania konkretnych kampanii reklamowych oraz oceny skuteczności zewnętrznych linków kierujących ruch na blog.

nagłówki-blog

Optymalizacja bloga dla użytkowników mobilnych

W celu zwiększenia widoczności bloga na urządzeniach mobilnych należy zastosować prawidłową optymalizację serwisu pod kątem SEO. W pierwszej kolejności warto zadbać o responsywność, witryny, czyli bezproblemowe wyświetlanie się na różnych rozmiarach ekranów. Nie bez znaczenia jest również szybkość ładowania strony nawet przy słabym połączeniu z Internetem oraz właściwie skonfigurowane przekierowanie dla użytkowników korzystających ze smartfonów, tabletów lub laptopów. Dzięki temu odbiorcy zyskają bezpośredni dostęp do mobilnej wersji bloga. Dobrym rozwiązaniem jest także wykorzystanie narzędzi Google do testowania i poprawy widoczności serwisu na urządzeniach przenośnych.

Optymalizacja bloga do SEO mobilnego oznacza także odpowiednio skalowane i skonfigurowane pod kątem rozdzielczości ekranów ikony oraz zdjęcia. Serwis warto projektować z myślą o bezproblemowej i intuicyjnej nawigacji oraz interakcji użytkowników. Należy kierować się zasadą mobile-first, co ma ogromne znaczenie dla pozycji witryny w rankingu Google. Responsywna strona jest łatwiejsza do indeksowania przez roboty wyszukiwarki oraz prowadzenia pozostałych działań optymalizacyjnych.

Responsywność strony a wyniki w wyszukiwarkach

Zadaniem responsywnej strony internetowej jest nie tylko poprawa doświadczeń użytkowników (UX), ale także bardziej efektywna optymalizacja witryny pod kątem SEO. Mobilność serwisu jest jednym z czynników rankingowych, które algorytmy Google biorą pod uwagę podczas jego oceny. Jeżeli więc blog nie wyświetla się poprawnie na smartfonach, tabletach i laptopach, prawdopodobnie nie pojawi się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Łatwa do przeglądania i intuicyjna strona zwiększa z kolei zaangażowanie użytkowników oraz ruch organiczny. W ten sposób pozytywnie wpływa na widoczność witryny w Google.

Responsywność oznacza, że strona www automatycznie dostosowuje się do różnych rozmiarów ekranów i urządzeń. Pozwala uniknąć sytuacji, w której należy stworzyć osobne wersje serwisu dla smartfonów, tabletów, laptopów i desktopów. Ponadto treść zachowują jedną lokalizację, co ułatwia jej aktualizowanie. Ogranicza także ryzyko duplikowania treści oraz wspiera pozyskiwanie linków, np. z social mediów poprzez udostępnianie postów przez użytkowników.