Skuteczne strategie optymalizacji blogowych treści
-
Tytuł artykułu w pozycjonowaniu bloga w Google
Tytuł artykułu jest ważny w pozycjonowaniu bloga w wyszukiwarce Google. Jest to pierwszy element, z jakim spotyka się czytelnik w wynikach wyszukiwania. Z tego powodu musi wyświetlać się odpowiednio wysoko i być zachęcający. Żeby był on atrakcyjny dla użytkownika, powinien odpowiadać na konkretne pytanie. Da to sygnał czytelnikowi, że artykuł opisuje dokładnie takie zagadnienia, jakie go interesują. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie pytania jako tytułu. Gdy użytkownik poszukuje informacji o praniu delikatnej koszuli, będzie oczekiwał czegoś prostego, na przykład: „Jak wyprać delikatną koszulę?”. Tak zatytułowany wpis blogowy sugeruje, że czytelnik otrzyma odpowiedź w treści. Dobrym rozwiązaniem jest także umieszczenie w nagłówku H1 części odpowiedzi na dane zagadnienie, na przykład: „5 sposobów na wypranie delikatnej koszuli” lub „Najlepsze sposoby na pranie delikatnej koszuli”.
Warto zadbać o to, aby tytuł wpisu blogowego był odpowiedniej długości, którą najczęściej definiuje się pikselach. Żeby title wyświetlił się prawidłowo, powinien mieć ok. 600 px, czyli w przybliżeniu 60-70 znaków. Margines 10 znaków zastosowany jest dlatego, że różne litery składają się z innej liczby pikseli (patrząc na ich szerokość i wysokość). Dlatego został przyjęty zakres, w którym należy zmieścić tytuł strony, by był on w pełni widoczny dla użytkownika.
-
Słowa kluczowe i ich rola w optymalizacji
Jedną z najważniejszych rzeczy w pozycjonowaniu bloga są frazy. Artykuły muszą zawierać odpowiednią ich liczbę. To dzięki nasyceniu słowami kluczowymi treść może wyświetlać się odpowiednio wysoko w wynikach wyszukiwania. Roboty Google podczas skanowania strony zbierają informacje zawarte w artykule, a zwłaszcza te wyrażenia, które najczęściej są wyszukiwane przez użytkowników.
Selekcjonując frazy do wpisu blogowego, warto uważać na zjawisko kanibalizacji słów kluczowych. Jego skutkiem jest wyświetlanie się dwóch lub większej liczby podstron jednego serwisu na jedno słowo kluczowe. W konsekwencji fraza, zamiast umacniać jedną, konkretną podstronę, rozdziela swoją moc na kilka z nich. Takie zjawisko marnuje potencjał i sprawia, że Google nie potrafi jednoznacznie zdecydować, na jakie słowo kluczowe wyświetlać daną część serwisu.
-
Nagłówki w pozycjonowaniu bloga w Google
Umieszczanie nagłówków w artykułach blogowych jest również bardzo dobrą praktyką, ponieważ roboty Google zbierają informacje dzięki sposobowi umieszczenia treści na stronie. Warto zapamiętać jedną zasadę: nagłówki powinny być układane tak jak rozdziały w książce. Co to znaczy? Muszą one mieć uporządkowaną strukturę numeryczną, czyli pojawiać się w kolejności od H1 do H6.
Nagłówek H1 jest tytułem artykułu – zazwyczaj H1 i znacznik title (czyli tytuł strony) mają tę samą treść. Oczywiście mogą się różnić, ale jeśli stworzymy dobry tytuł, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby był on też znacznikiem title. Zależnie od potrzeby podzielenia tekstu warto odpowiednio ułożyć treść, tak by odbiorca mógł się w niej swobodnie poruszać. W artykule nie muszą pojawiać się wszystkie nagłówki aż do H6, ważne jest jednak użycie tylko jednego nagłówka H1.
Techniki pozycjonowania bloga
-
Przyjazne adresy URL w pozycjonowaniu
Tworząc wpis blogowy, warto pamiętać o przyjaznej konstrukcji adresu URL. Jest to nie tylko odpowiednie dla robotów Google, które łatwiej odczytują podaną treść. Również użytkownicy strony mogą sprawniej odnaleźć się w strukturze serwisu i dotrzeć do poszukiwanego wpisu.
Skupiając się na technicznej strukturze bloga, należy uważać na paginację w serwisie. To na przykład lista wpisów rozmieszczonych na kilku podstronach. Podział ten ma za zadanie usystematyzować kolejność artykułów na stronie. W takiej sytuacji trzeba pamiętać o nałożeniu tagu kanonicznego na pierwszą stronę blogową, tak by title strony i adres URL nie zostały uznane za powielanie tej samej treści. Robot Google, widząc kilkanaście podstron, które mają ten sam tytuł, tę samą strukturę oraz niemalże taki sam adres URL, może uznać sekcję blogową za mało zróżnicowaną, przez co mniej wartościową. Warto więc wprowadzić odpowiedni znacznik, który będzie dawał sygnał wyszukiwarce, że serwis ma odpowiednio podzieloną strukturę.
-
Linkowanie wewnętrzne dla mocniejszego SEO
Wprowadzenie linkowania wewnętrznego w serwisie jest dobrym rozwiązaniem zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google. Dzięki anchorom, które prowadzą do innych artykułów lub do oferty serwisu, klient może w prosty sposób trafić do kolejnego ciekawego wpisu lub dokonać zakupu. Linkowanie wewnętrzne pozwala na zatrzymanie konsumenta na stronie i zwiększa szansę na konwersję. Dzięki niemu roboty wyszukiwarki dokładniej przeskanują cały serwis. Tym samym rośnie prawdopodobieństwo szybkiego pojawienia się stron w indeksie i w wynikach wyszukiwania.
-
Wykorzystanie grafiki w optymalizacji treści bloga
Obrazy w artykułach również należy odpowiednio zoptymalizować. Każdy z nich powinien być zapisany w formacie, który nie obciąża serwera, a przy okazji szybko się ładuje. Nie ma tutaj złotej reguły – warto tak zoptymalizować zdjęcie, by nie ważyło zbyt dużo, ale zachowywało odpowiednią jakość obrazu. Trzeba też zadbać o odpowiednie rozszerzenie grafiki – najpopularniejszymi są .jpeg, .jpg. i .webP. Obrazy powinny być również uzupełnione o opisy alt, które dla wyszukiwarki Google są kolejnym źródłem informacji o stronie. Wyświetlają się one po najechaniu kursorem na obrazek i są pomocne w sytuacjach, kiedy grafika z jakichś przyczyn nie załadowała się na stronie, a użytkownik i robot chcą dowiedzieć się, co znajduje się na obrazku.