Chwytliwe nagłówki, które konwertują – jak tworzyć ciekawe tytuły i śródtytuły na stronie internetowej?

| czas czytania: 5 min | SEO
content marketing

Nagłówek ma moc przyciągania uwagi użytkownika – bardzo często decyduje o tym, czy internauta zapozna się z pełną treścią artykułu lub tekstu opublikowanego na stronie internetowej. Jak przygotować chwytliwy tytuł, który pomoże pozyskać konwertującego czytelnika? Rozpatrzyliśmy sprawę nagłówków pod względem ich popularności, SEO, najnowszych trendów i przygotowaliśmy 8 wskazówek dotyczących tworzenia skutecznych headline’ów!

Najchętniej klikane nagłówki w sieci – badanie Buzzsumo

W ubiegłym roku Buzzsumo zbadało ponad 100 milionów nagłówków wzbudzających największe zaangażowanie użytkowników na Twitterze i Facebooku (lajki, udostępnienia, komentarze i tweety) w okresie od marca do maja. Na liście 20 najczęściej powtarzających się fraz znajdują się następujące zwroty:

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

Jak możemy zauważyć, wśród najpopularniejszych fraz pojawiają się wyrażenia poradnikowe (will make you, can we guess), nacechowane emocjonalnie (are freaking out, tears of joy), wskazujące przyczynę – skutek (this is way, the reason is), zawierające rankingi (top X songs, X things only). Jest to zbieżne z obecnymi trendami wyszukiwania – użytkownicy coraz częściej poszukują konkretnych rad oraz sposobów, które pomogą im rozwiązać dany problem. Uwagę internauty pobudzają także zwroty nasycone zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi emocjami.

Z kolei na liście najgorzej konwertujących fraz znalazły się wyrażenia sugerujące, że artykuł zawiera jedynie podstawowe informacje na dany temat (the introduction of, X simple tips) albo związany jest z ryzykiem i negatywnymi konsekwencjami jakiegoś działania (the risks of, control of you).

najgorsze frazy w nagłówkach

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

Buzzsumo znalazło także odpowiedź na to, jak rozpoczynać nagłówki. Najlepiej sprawdzają się tytuły zawierające liczby (X resasons why, X things you), w formie pytania (How to make, Why you should) oraz wskazujące na konkretny sposób rozwiązania danego problemu (This is way, These are the).

Najpopularniejsze wyrażenia w nagłówkach

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

Jeśli decydujemy się na liczby w nagłówkach, to jakie najlepiej konwertują? Buzzsumo odkryło, że w TOP5 są: 10, 5, 15, 7, 20. Trudno jednak powiedzieć, czy popularność tych cyfr wynika z ich mocy przyciągania uwagi użytkownika, czy może z faktu, że najwięcej artykułów zawiera je w swoich tytułach.

Liczby w tytułach

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

Długość tytułu również wpływa na jego popularność w social media. Najwięcej komentarzy, udostępnień i lajków zdobywają nagłówki składające się z 12-18 słów zawierających w sumie 80-90 znaków.

liczba słów i znaków w nagłówku

Źródło: buzzsumo.com/blog/most-shared-headlines-study

Badania Buzzsumo były przeprowadzane na amerykańskim rynku, więc z pewnością nie można przełożyć jeden do jednego zwrotów pojawiających się w najpopularniejszych nagłówkach na polskie realia. Wyniki analizy można jednak potraktować jako pewne trendy, na których warto się wzorować, czyli:

  • Korzystać z liczb,
  • Formułować tytuły w formie pytań,
  • Przemycać emocje,
  • Wskazywać na poradnikowy charakter treści,
  • Tworzyć nagłówki o optymalnej długości 15 słów i 85 znaków.

Nagłówki a SEO – nie zapomnij o słowach kluczowych i znacznikach H1-H6!

Przygotowując nagłówki, należy także mieć na uwadze dwie kwestie związane z pozycjonowaniem:

  • Słowa kluczowe – dzięki nim użytkownicy odnajdą Twój tekst wśród organicznych wyników wyszukiwania. Popularne frazy warto umieszczać w tytule oraz kolejnych śródtytułach. Często słowo kluczowe z długiego ogona (np. Gdzie jechać na wakacje w Polsce; 880 wyszukań miesięcznie) stanowią doskonały nagłówek na stronę internetową, artykuł blogowy lub tekst poradnikowy,
  • Poprawną hierarchię znaczników H1-H6 – nagłówki HTML to znaczniki w kodzie strony, które wskazują robotom wyszukiwarki znaczenie i wagę kolejnych śródtytułów ustawionych na podstronie serwisu internetowego. Tytuł strony oznaczany jest H1 i tutaj powinny znajdować się najważniejsze słowa kluczowe. Następnie można korzystać z kolejnych Hx, pamiętając, aby kolejne nagłówki stosować zgodnie z ich hierarchią.

Optymalizacja nagłówków pod SEO bardzo często nie zadowala właścicieli stron, ponieważ interesujący i ciekawy tytuł nierzadko przekształca się w wyrażenie nasycone frazami kluczowymi. Aby pozyskać zainteresowanie użytkowników z wyszukiwarki i tworzyć chwytliwe konstrukcje zdaniowe, trzeba pójść na kompromis – połączyć słowa kluczowe z dobrze brzmiącymi sformułowaniami.

8 wskazówek na przygotowanie skutecznego nagłówka

Do wyników badań Buzzsumo oraz kwestii związanych z pozycjonowaniem dodajemy jeszcze kilka wskazówek, jak stworzyć chwytliwy nagłówek. Przygotuj headline, który:

  • Odzwierciedla treść artykułu – nie powinieneś zawierać w tytule informacji, o których nie wspominasz w tekście, tzw. clickbaity sprawdzają się tylko na krótką metę, ponieważ użytkownicy szybko je rozpoznają i rezygnują ze stron stosujących tego rodzaju praktyki,
  • Opiera się na grze słów – dobre nagłówki nawiązują do znanych związków frazeologicznych, powiedzeń, tytułów filmów i książek. Subtelne złożenia wyrazów, które można rozumieć dwuznacznie, wzbudzają zainteresowanie,
  • Angażuje zmysły odbiorcy – wyrazy pobudzające zapach, dotyk, wzrok, słuch i smak użytkowników wpłyną na ich wyobraźnię oraz wzbudzą ciekawość,
  • Odwołuje się do emocji – nagłówki nasycone emocjonalnymi zwrotami potęgują zainteresowanie użytkowników, budzą pozytywne lub negatywne wrażenie oraz potęgują chęć do zapoznania się z tekstem,
  • Prezentuje profesjonalizm i wiedzę ekspercką – lubimy uczyć się od najlepszych, dlatego jeśli przygotowałeś wywiad ze specjalistą lub jeden z Twoich pracowników jest ekspertem w tym, czym się zajmuje, skorzystaj z mocy jego osobistej marki, np. 10 wskazówek dot. SEO od Jana Kwiatkowskiego specjalisty ds. Marketingu Internetowego,
  • Podkreśla korzyści odpowiadające potrzebom użytkownika – tytuły wskazujące na rozwiązanie problemu, z którym zmaga się internauta, same w sobie są clickbaitami, pozyskującymi uwagę czytelnika,
  • Zawiera spersonalizowany przekaz – korzystaj z zaimków osobowych, zwracając się do czytelnika na „Ty”, ewentualnie używaj formy grzecznościowej. Zrezygnuj z bezosobowej formy,
  • Jest kontrowersyjny i humorystyczny – zaskakując czytelnika humorem i kontrowersyjnymi tezami, prowokujesz go do skonfrontowania się z treścią napisanego przez Ciebie tekstu, co jest Twoim celem!

Przygotowanie dobrego nagłówka, który będzie jednocześnie zoptymalizowany pod SEO oraz ciekawy dla użytkownika, to sztuka poszukiwania kompromisów. W niektórych przypadkach stworzenie chwytliwego tytułu może zająć dużo czasu. W takiej sytuacji lepiej postawić na proste, zwięzłe i zawierające słowa kluczowe headline’y, pomagające pozyskać użytkowników z organicznych wyników wyszukiwania.