Jak przygotować skuteczny newsletter, który zwiększy konwersję?

| czas czytania: 5 min | SEO
e-mail

Newsletter często kojarzy się z wiadomościami trafiającymi do folderu SPAM w skrzynce odbiorczej. Jednak odpowiednio przygotowany mailing to efektywne działanie marketingowe przynoszące wiele korzyści. Wystarczy zastosować się do kilku wskazówek, aby wykorzystać potencjał tego narzędzia i przekształcić maile w konwersje. Jak stworzyć dobry i nieusuwany przez użytkowników newsletter?

Znaczenie mailingu w promocji strony

Newsletter to forma elektronicznego czasopisma, biuletynu lub informatora rozsyłanego do klientów w celu poinformowania o nowościach, promocjach, aktualnościach. Za jego pomocą można również edukować użytkowników, podsyłając artykuły o charakterze eksperckim lub poradnikowym.

 

Korzyści, które przynosi skuteczny mailing, to m.in.:

  • Przypominanie klientowi o swoim istnieniu,
  • Wzbudzanie zainteresowania i wywołanie reakcji, np. pozostawienie komentarza, dokonanie zakupu,
  • Przekazywanie informacji o akcjach promocyjnych,
  • Możliwość nagrodzenia stałych klientów w postaci dodatkowego rabatu,
  • Zapobieganie sytuacjom kryzysowym – informowanie o opóźnieniach w realizacji zamówień, problemach z wysyłką.

 

Jeśli podejmiesz decyzję o przygotowaniu newslettera, pamiętaj, aby rozsyłać go regularnie, ale nie za często. Użytkownicy takie widomości uznają za spamowe i nie tylko usuną maile ze swojej skrzynki, lecz nawet zrezygnują z subskrypcji.

 

Jak powinien wyglądać newsletter dla klientów?

Zanim rozpoczniesz projektowanie newslettera, określ jego cel. Chcesz zwiększyć sprzedaż, poinformować o zmianie regulaminu e-sklepu, a może masz zamiar edukować klientów, odsyłając ich do wideo poradników na kanale YouTube? W zależności od tego, co planujesz osiągnąć, inna będzie forma przekazywania informacji i styl mailingu. Np. informacje o promocjach możesz rozsyłać w postaci grafiki załączonej do maila, natomiast poradniki najlepiej przygotować w pliku PDF.

 

Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś opracował kilka różnych newsletterów, które pomogą realizować odmienne cele. W ten sposób do poszczególnych klientów będziesz kierował interesujące ich informacje. Zapobiegniesz porzuceniom subskrypcji i usuwaniu nieotwartych wiadomości ze skrzynki pocztowej.

 

projekt newslettera

 

Kiedy już określisz cel swojego newslettera, możesz rozpocząć jego projektowanie. Weź pod uwagę takie kwestie jak:

 

Targetowanie treści

Zadaj sobie 2 pytania: Kim jest mój klient? Jakie są jego oczekiwania? Na podstawie odpowiedzi stwórz sylwetkę użytkownika Twojego serwisu i przemyśl, jaka forma treści będzie najbardziej skuteczna. Czy odwoływanie się do emocji przyniesie spodziewany efekt? A może prezentowanie korzyści sprawi, że mailing przekształci się w konwersje? Spójrz oczami klienta na swój biznes i postaraj się zrozumieć, jaką wartość możesz mu dostarczyć.

 

Właściwy projekt newslettera

Wszystkie elementy powinny być spójne i dopasowane do celu, który ma spełniać newsletter.

 

  • Nadawca – ustal nadawcę wiadomości, np. Patryk Kowalski ze Sklepu XYZ. Wybierz taki adres e-mail do wysyłki, który nie zostanie oflagowany przez filtry anytyspamowe.
  • Tytuł maila – konkretny, interesujący, przykuwający uwagę i precyzujący treść wiadomości. Użytkownik najczęściej po przeczytaniu tytułu decyduje się na zapoznanie się z treścią wiadomości.
  • Preheader – jest to zdanie pobierane przez program pocztowy z treści maila i wyświetlane po temacie wiadomości. Warto wykorzystać tą dodatkową przestrzeń na przekazanie perswazyjnych informacji. Jeśli nie zwrócimy uwagi na ten element, użytkownik zobaczy prawdopodobnie tekst w stylu: Jeżeli nie możesz odczytać wiadomości, kliknij i zobacz ją  w przeglądarce. Szkoda marnować preheadera na treść pozbawioną wartości.
  • Układ graficzny – zaplanuj rozmieszczenie treści i obrazów. Postaw na minimalizm i niewielką ilość tekstu. Nie zapomnij o logo, dzięki któremu zadbasz o rozpoznawalność marki. W szacie graficznej wykorzystaj kolory charakterystyczne dla Twojej strony internetowej. Przygotuj szablon newslettera, by za każdym razem korzystać z takiego samego układu graficznego.
  • Treść – przekazuj wartościowe informacje; wystarczy kilka najistotniejszych zdań. Nie rozpisuj się – zawsze możesz odesłać klienta do tekstu blogowego lub dodatkowego PDF-a, w którym zamieścisz pełny opis produktu lub usługi.
  • Call to action – wskaż użytkownikowi, jakiego działania od niego wymagasz, do czego go zachęcasz. Jeśli informujesz o promocjach, w centralnym miejscu newslettera zamieść przycisk odsyłający do strony landing page z ofertą specjalną.
  • Profile w social media – zachęć klienta, aby odwiedził Twoje konta w portalach społecznościowych. Możesz zamieścić link do postu, w którym został poruszony taki sam temat jak w newsletterze.
  • Możliwość odpowiedzi – nie zamykaj się na maile od użytkowników. Poinformuj, w jaki sposób mogą odpowiedzieć na wysłany newsletter.
  • Stopka z danymi kontaktowymi.
  • Zakończenie subskrypcji – zamieść link lub informację, jak użytkownik może wypisać się z newslettera.

 

Na etapie projektowania newslettera możesz przygotować kilka różnych wersji układu graficznego i przeprowadzić testy A/B. Nie zawsze to, co spodoba się Tobie i Twoim współpracownikom, wzbudzi zainteresowanie klientów. Podziel swoich subskrybentów np. na dwie grupy i każdej z nich wyślij inny wzór maila. Następnie analizuj, która wersja newslettera przyniosła większe zaangażowanie, konwersje i leady sprzedażowe.

Personalizacja mailingu

Systemy służące do wysyłki maili pozwalają na personalizowanie newsletterów. Zamiast zwrotu powitalnego – Szanowni Państwo, w mailu może pojawiać się imię lub nick Twojego klienta. Innym pomysłem jest tworzenie treści dopasowanej do konkretnego odbiorcy. Taki newsletter przygotowywany jest np. w oparciu o historię zakupów klienta – osoby kupujące komplet filiżanek zostaną poinformowane o promocji na zestaw talerzyków deserowych. Proponowanie komplementarnych produktów jest kolejną, dobrą metodą na zwiększenie sprzedaży.

 

Kwestie techniczne e-mail marketingu

Nie zapomnij także o aspektach technicznych związanych z mailingiem:

  • Formularz zapisu i jego lokalizacja na stronie – wyróżnij go na tle innych elementów, zastosuj większą czcionkę, barwę kontrastującą z tłem. Umieszczaj go w różnych miejscach serwisu – w stopce, w sidebarach, pod tekstem blogowym. Możesz także ustawić wyskakujące banery, ale miej na uwadze, że użytkownicy za nimi nie przepadają,
  • System/wtyczka do mailingu – pomogą Ci zarządzać grupą odbiorców, wysyłać cyklicznie określone treści, mierzyć skuteczność kampanii mailingowych,
  • Responsywność lub mobilność newslettera – coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych przeglądając maile, więc ułatw im odczytanie wiadomości od Ciebie,
  • Rozmiar maila – niektóre programy pocztowe nie odbierają  wiadomości powyżej 20MB. Opasłe maile zapychają pocztę użytkownika, nakłaniając go do rezygnacji z subskrypcji.

Nie zapomnij – newsletter musi być zgodny z prawem!

Wszystkie niechciane wiadomości komercyjne, na które użytkownicy nie wyrazili jednoznacznej zgody, traktowane są jako spam. Obszar ten regulowany jest przepisami prawa:

  • Ustawą o ochronie danych osobowych,
  • Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
  • Ustawą Prawo Telekomunikacyjne,
  • Ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

 

Podejmowanie działań niezgodnych z obowiązującymi regulacjami i rozsyłanie niezamówionej informacji handlowej może nas narazić na dotkliwe konsekwencje, wśród których najczęściej znajdują się kary pieniężne.

 

newsletter zgodny z prawem

 

Newsletter zgodny z prawem powinien obejmować takie praktyki jak:

 

Legalne pozyskiwanie adresów e-mail

Przygotuj formularze zapisu do newslettera na stronie oraz dodaj możliwość wyrażenia zgody na otrzymywanie informacji handlowych przy okazji finalizacji zakupów, organizacji konkursów, akcji promocyjnych.

 

Konieczność pozyskania zgody na wysyłkę maili

W przypadku wysyłania wiadomości do osób prywatnych musimy pozyskać od nich jednoznaczną zgodę na otrzymywanie tego typu maili – użytkownik zaznacza odpowiednie okienko w formularzu. Właściciel sklepu nie powinien zakładać, że dokonanie zakupów jest równoznaczne z zapisem do newslettera!

 

Dodatkowo zgód nie można ze sobą łączyć – klient powinien mieć możliwość udzielenia zgody na przetwarzanie swoich danych bez konieczności zgadzania się na przesyłanie informacji handlowych. Niedobrą praktyką jest także wysyłanie formularzy z zaznaczonymi zgodami w check boxie – użytkownik musi wypełnić je samodzielnie!

 

Możliwość cofnięcia udzielonej zgody

Użytkownik powinien móc anulować zgodę na otrzymywanie informacji handlowych. Dobrą praktyką jest zamieszczenie informacji w stopce newslettera o możliwości wypisania się z bazy mailingowej.

 

Analizuj prowadzone kampanie mailingowe

Ustaliłeś cel mailingu, przygotowałeś treści i grafikę, rozpocząłeś rozsyłanie newslettera. Kolejnym etapem będzie analiza skuteczności kampanii mailingowej. Badaj zaangażowanie użytkowników – liczbę otwartych maili, przejść na stronę, dokonanie konwersji na landing page’u, anulowanie subskrypcji. Zebrane informacje wskażą, czy newsletter pomaga Ci realizować określone zamierzenia. Jeśli nie – zastanów się, co należy poprawić. Czasami wystarczy zmienić tytuł lub nadawcę wiadomości, by zwiększyć efektywność e-mail marketingu.