Kampania Google Ads krok po kroku

| czas czytania: 5 min | SEM
Google

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, w jaki sposób rozwinąć swój biznes i dotrzeć do nowych potencjalnych klientów w internecie. Często dobrym rozwiązaniem wydaje się być kampania AdWords. Szczególnie, jeśli konkurencja już z niej korzysta i ciągle wyświetla się nad naszą stroną w Google. Jednak uwaga! Zbyt pochopnie skonfigurowana kampania AdWords może okazać się jedynie studnią bez dna, która pochłania budżet i nie daje nic w zamian.

Dlatego też przygotowaliśmy poradnik dla początkujących reklamodawców – jak zacząć swoją pierwszą kampanię Google AdWords Ads i o czym pamiętać, aby zapewnić sobie efektywną reklamę w Google. O tych podstawach powinien pamiętać każdy, kto chce reklamować się w AdWords, więc to również dobra ściąga dla bardziej zaawansowanych. Przedstawiamy schemat jedynie dla reklam w wyszukiwarce, ponieważ wymagają one najwięcej pracy w samym systemie Google Ads, ale warto pamiętać, że przy niektórych celach reklamowych lepiej sprawdzają się inne typy kampanii.

    konfiguracja reklamy adwords

    Tworzenie reklamy AdWords krok po kroku

    1. Określ cel kampanii i grupę docelową

    Każda kampania reklamowa, nie tylko Google Ads, powinna rozpoczynać się od tego etapu. Jeśli nie określimy celu kampanii, nie będziemy wiedzieli, w jaki sposób zwracać się do odbiorców, jakie cechy oferty podkreślić i jak stwierdzić, czy kampania jest efektywna. A więc zaczynamy od jasnego, najlepiej mierzalnego celu – np. „zwiększenie sprzedaż w sklepie o 20%”. Cel powinien nam towarzyszyć podczas kolejnych etapów tworzenia kampanii. Musimy o nim pamiętać, pisząc reklamy czy tworząc landing page. Celem nie koniecznie musi być sprzedaż. Może to być np. generowanie leadów lub zwiększanie świadomości marki.

    Konkretny cel daje nam już pewne pojęcie na temat tego, co i jak będziemy promować. Aby to uszczegółowić, należy następnie określić, kto jest naszym potencjalnym odbiorcą, czyli do kogo jest skierowana oferta. Ustalamy, jakie cechy mają nasi odbiorcy i czego potrzebują od naszego produktu lub usługi. Ważne, aby nie kierować się tylko stereotypami czy oczywistymi schematami. Nie ograniczajmy na przykład kampanii reklamującej artykuły dziecięce tylko do osób posiadających dzieci – często takich produktów szukają również osoby bezdzietne, planujące zakup prezentu.

    2. Wykonaj keyword research

    Jednym z najważniejszych aspektów dobrej kampanii w wyszukiwarce jest dobór odpowiednich słów kluczowych. Bez nich nawet najlepsze teksty reklamowe będą trafiały do zupełnie niezainteresowanych odbiorców i nie przyniosą efektów. Trzeba zachować balans pomiędzy słowami kluczowymi, które szczegółowo opisują naszą ofertę, ale generują mało ruchu (np. „domy jednorodzinne na wynajem Wrocław Krzyki”), a tymi bardziej ogólnymi, które generują duży ruch, ale częściowo od użytkowników niezainteresowanych naszą ofertą (np. „domy jednorodzinne”).

    W jaki sposób wykonać keyword research? Spisz najpierw, po jakich słowach kluczowych chcesz, aby użytkownicy znajdowali Twoją stronę – może to być ogólne określenie typu twojej działalności (np. „deweloper Wrocław”) albo konkretna usługa czy produkt (np. „domy na sprzedaż Wrocław”). Następnie sprawdź za pomocą dostępnych narzędzi np. Planera słów kluczowych z Google Ads lub Ubersuggest, jaka jest szacowana liczba wyszukań danego słowa kluczowego i jakie dodatkowe słowa kluczowe podpowiada narzędzie. Pamiętaj, aby dodać do listy tylko te hasła, które odpowiadają Twojemu biznesowi i celom. W sytuacji gdy masz wątpliwości, czy dane słowo jest odpowiednie, możesz wpisać je w wyszukiwarkę. Jeśli w wynikach wyszukiwania znajdziesz konkurencyjne firmy, możesz założyć, że to dobry trop i warto taką frazę dodać do swojej listy.

    3. Stwórz logiczną strukturę kampanii

    O strukturze kampanii można pisać dużo. Najważniejsze jest jednak, aby uwzględniała ona założone cele. Na tym etapie musisz podzielić wybrane przez siebie słowa kluczowe na grupy o jednorodnej tematyce. Jeśli chcesz promować kilka produktów czy usług, zaplanuj dla nich osobne grupy reklam czy nawet kampanie. Tworzenie osobnych kampanii jest niezbędne wtedy, gdy chcesz jasno podzielić swój budżet reklamowy między różne oferty, chcesz reklamować się w inny sposób w różnych lokalizacjach czy realizujesz różne cele (i zakładasz np. jedną kampanię wizerunkową, a drugą – sprzedażową).

    Bez względu na to, czy masz jedną kampanię w wyszukiwarce, czy kilka, w każdej z nich grupy reklam muszą charakteryzować się spójnością. Oznacza to, że słowa kluczowe w grupie reklam powinny być jak najbardziej zbliżone i zawierać np. wspólny dla wszystkich wyraz czy wyrażenie (np. „domy jednorodzinne Wrocław”, „domy jednorodzinne Wrocław wynajem”, „domy jednorodzinne we Wrocławiu” itd.). Te słowa kluczowe powinny się następnie znaleźć w tekstach reklam oraz na stronie docelowej tej grupy reklam. Synergia tych trzech elementów: słów kluczowych, treści reklam i zawartości strony docelowej przełoży się na pozytywną ocenę kampanii przez system Google Ads oraz na jej wyższą efektywność w kontekście założonego celu.

    4. Napisz reklamy i dodaj rozszerzenia

    Teksty reklam to ważny element kampanii AdWords. To właśnie je widzi użytkownik w wynikach wyszukiwania – pełnią funkcję informacyjną, powinny zachęcać do kliknięcia i dawać pewien ogląd na to, czego można się spodziewać na stronie docelowej. Jeśli nasza oferta odznacza się czymś na tle konkurencji, warto również taką informację umieścić w reklamie. Wszystko, co pozwoli nam się wyróżnić spośród innych wyników wyszukiwania, działa na naszą korzyść.

    Pamiętaj też, że użytkownicy zwracają największą uwagę na nagłówki – zawrzyj tam najważniejsze i najbardziej przekonujące hasła. Nie zapominaj też o call to action, czyli wezwaniu do działania. Najlepsze są takie sformułowania, które jednocześnie poinformują o korzyściach np. „wypróbuj za darmo”, „odbierz zniżkę”, „skorzystaj z rabatu 20%” itd.

    Reklama AdWords wyświetla się w SERP razem z rozszerzeniami, czyli dodatkowymi tekstami lub linkami, które pozwalają na przekazanie dodatkowych informacji o ofercie, dotyczących m.in. ceny, cech oferty, typów produktów czy udogodnień, a także sposobu kontaktu. Rozszerzenia reklam zwiększają też powierzchnię zajmowaną przez nasz link sponsorowany, co przekłada się na wyższą szansę na kliknięcie. Warto więc używać wszystkich rozszerzeń reklam możliwych do zastosowania dla naszego biznesu.

    5. Wybierz lub stwórz landing page

    Żadna, nawet najlepiej skonfigurowana kampania Google Ads, nie będzie realizowała założonych celów, jeśli reklamy będą kierować na nieczytelną, trudną w obsłudze i nieestetyczną stronę www. W dobie urządzeń mobilnych ważne jest też dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych i szybkość wczytywania. Nikt dziś nie będzie czekał kilkunastu sekund na załadowanie się strony, tylko wróci do wyników wyszukiwania i wybierze inny odnośnik.

    Załóżmy więc, że strona ładuje się szybko i jest dostosowana do urządzenia, na którym jest wyświetlana. Co jeszcze decyduje o tym, czy użytkownik na niej zostanie i dokona konwersji? Przede wszystkim witryna musi być czytelna i jasno komunikować ofertę. Ważne też, aby odpowiadała potrzebom użytkownika, czyli dotyczyła dokładnie zagadnienia, które wpisał on w wyszukiwarkę. Jeśli masz dużo produktów w sklepie, a wszystkich użytkowników klikających w reklamy będziesz kierować na stronę główną, nie każdy podejmie próbę znalezienia tego, co go interesuje. Jeśli użytkownik będzie  w stanie zapoznać się ze wszystkimi interesującymi go warunkami oferty, to już połowa sukcesu. Ważne też, aby czymś go zachęcić i poprowadzić niemal „za rękę” przez proces zakupu. W ten sposób nie będzie musiał się zbyt mocno zastanawiać, co powinien zrobić, żeby z tej oferty skorzystać. Pomogą w tym odpowiednio wyeksponowane przyciski call to action, maksymalnie uproszczona ścieżka zakupu, a także niezbyt skomplikowany formularz kontaktowy.

    To oczywiście tylko podstawy. O tym, czy ktoś skorzysta z naszej oferty decydować będzie wiele innych czynników np. to, czy konkurencja nie ma atrakcyjniejszych cen, jakie są koszty dostawy, czy sklep budzi zaufanie itp. Jednak dobór odpowiedniego landing page dla kampanii jest kluczowy dla jej efektywności.

    6. Mierz konwersję i optymalizuj

    To ostatni, ale bardzo ważny etap. Aby ocenić skuteczność kampanii, trzeba mierzyć konwersje, które ona generuje. Bez tego nie będziemy mieć pewności, czy realizuje założone cele. Gdy już zbierzemy odpowiednią ilość danych np. po 2-3 miesiącach warto zweryfikować dotychczasowe założenia kampanii i sprawdzić, czy są jakieś elementy, które obniżają jej efektywność. Zawsze warto też testować nowe teksty reklam oraz różne rozwiązania na landing page, aby maksymalnie wykorzystać potencjał kampanii. Jeśli są jakieś elementy, które nie generują konwersji np. konkretne słowa kluczowe czy treści reklam, należy rozważyć, czy rzeczywiście dobrze je dobraliśmy i czy nie lepiej z nich zrezygnować.

    Praca nad kampanią Google Ads tak naprawdę nigdy się nie kończy i zawsze jest coś, co można udoskonalić. Warto o tym pamiętać i nie spoczywać na laurach, gdy skończymy konfigurować reklamy.